ביקורת חריפה בקבינט המדיני-ביטחוני, צה"ל, ובתעשייה האווירית, על הסכמתם של נתניהו וברק לתנאים האמריקנים לרכישת מטוס ה-F-35

המקורות הצבאיים של תיקדבקה: עתה מתברר, כי עיקר שליחותה של שרת החוץ האמריקנית הילארי קלינטון בשבוע שעבר בישראל, לא הוקדשה למו"מ בין ישראל לפלסטינים, אלא להפעלת לחץ אמריקני כבד על ראש הממשלה בנימין נתניהו, ועל שר הביטחון אהוד ברק, לאשר סופית טרם צאתה את ישראל (ביום ה' 16.9), את העסקה לרכישת מטוס הקרב החמקני האמריקני Lockheed Martin F-35 Lightning II מתוצרת 'לוקהיד מרטין'.
המקורות שלנו מוסרים, כי קלינטון דרשה שישראל תקנה 35 מטוסים כאלה במחיר של 4.7 מיליארד דולר, אולם בגלל התנגדות חריפה של שרים בכירים בממשלה, ביניהם שר האוצר יובל שטייניץ, והתנגדות חריפה עוד יותר של קצינים בכירים בצה"ל, וראשי התעשייה האווירית הישראלית לשורה של תנאים שהציגו האמריקנים לגבי השימושים שחיל האוויר הישראלי יוכל לבצע במטוס, אישרה לבסוף ועדה מיוחדת שראש הממשלה כינס ביום ה' זמן קצר לפני יציאתה של קלינטון את הארץ, את רכישתם של 20 מטוסים כאלה בלבד בסכום של 2.7 מיליארד דולר.
חוגים צבאיים אמרו כי הוצאה בסדר גודל כזה, הגדולה ביותר שישראל הוציאה אי פעם על מערכת נשק אחת, שמה ללעג את 'הקיצוצים' בתקציבי הביטחון, וכי תמנע מצה"ל לרכוש מערכות אחרות הדרושות לצבא לניהול מלחמה נגד איראן, סוריה, חיזבאללה, והחמס.
בוועדה שהתכנסה ביום ה' לאשר את העסקה, השתתפו מלב ראש הממשלה נתניהו, ושר הביטחון ברק, גם השרים יובל שטייניץ, משה (בוגי) יעלון, הרמטכ"ל רב אלוף גבי אשכנזי, ומפקד חיל האוויר האלוף עידו נחושתן.
המקורות הצבאיים של תיקדבקה מדווחים, כי בקרב חלק מחברי הוועדה, ואצל קצינים בכירים בצה"ל ובחיל האוויר, שוררת התמרמרות רבה על מה שהם מכנים מחטף של ראש הממשלה ושר הביטחון ערב יום הכיפורים לאלץ את צה"ל לרכוש את המטוס למרות ההתנגדות החריפה לעסקה.
קצינים אחרים וכמה מראשי התעשייה האווירית הישראלית כינו החלטה זו 'ככניעה מבישה שאין לה כל הצדקה לאמריקנים'.
לדברי חוגים אלא אין אמת בידיעות שמפיצה לשכת ראש הממשלה כאילו חיל האוויר והתעשיות האוויריות הישראלית תשותפנה בייצור המטוס. המקורות טוענים, כי ההפך הוא הנכון. האמריקנים הציגו שורה של תנאים נוקשים מאוד שאף פעם לא הוצגו על ידי וושינגטון בעת קניית מטוסים על ידי ישראל.
ביניהם: חיל האוויר והתעשיות האוויריות לא יורשו להרכיב במטוס שום מערכות ישראליות, נוסף על המערכות האמריקניות המצויות בו, וכי ישראל לא תוכל להכניס שום שנויים במערכות הקיימות מבלי לקבל מראש את הסכמתה של ארצות הברית.
המקורות האלה הוסיפו ואמרו, כי למהנדסים וטכנאי תעופה ישראלים לא תורשה גישה לקוי הייצור של המטוסים המיועדים לישראל, והיחידים שתהייה להם גיישה למטוס, יהיו טייסי חיל האוויר שיתחילו להתאמן עליו במרוצת 2011, כלומר בעוד כ-6 עד 8 חודשים. ראשוני מטוסי ה-F-35 יגיעו לישראל בשנת 2015.
ביקורת נוספת על רכישת המטוס באה מצדם של שר האוצר יובל שטייניץ ושל השר משה (בוגי) יעלון. שני השרים אמרו כי לא ברור באם המטוס, שבחוגי תעופה צבאית רבים בעולם נמתחת עליו ביקורת, יוכל לתרום באמת לקידום יכולותיו של חיל האוויר, וכי הסיבה האמיתית מדוע נתניהו וברק דוחפים לאישור העסקה היא סיבה פוליטית ולא צבאית.
אם כי השרים לא פרטו, מוסרים המקורות של תיקדבקה, כי ממשל אובמה לחץ באמצעות הילארי קלינטון לאשר עכשיו את העסקה, בגלל רצונו להראות לקונגרס ולסנט שם גוברת ההתנגדות לעסקת הנשק הענקית בין ארצות לסעודיה, בהיקף של 60 מיליארד דולר כי הממשל מספק גם מערכות נשק מתקדם לישראל. אף אחד משני השרים איננו חושב, כי מתפקידה של ישראל לעזור לסעודיה לקבל מערכות נשק אמריקניות מתקדמות, מה עוד שקיימים סיכויים כי מערכות אלה יופנו בעתיד כלפי צה"ל.

Print Friendly, PDF & Email