הוויכוח הלוהט בצה"ל ומערכת הביטחון: האם להציב בצפון מערכות לייזר ליירוט טילים במקום 'כיפת ברזל'

כבר בשני סיבובי ירי הטילים האחרונים מרצועת עזה ב-20 ביוני, וב-27 ביוני, בהם נורו מהרצועה קרוב ל-100 טילים ופצמ"רים לעבר מטרות בישראל היה ברור, כי בגלל המתיחות לאורך הגבול הצפוני והאפשרות של פתיחת מלחמה שם, אין לצה"ל מספיק מערכות טילי 'כיפת ברזל' שיגנו גם על צפון ודרום ישראל בעת ובעונה אחת.  הדברים מסתבכים עוד יותר, כאשר במצב של מלחמה צה"ל יצטרך להציב מערכות 'כיפת ברזל' גם במרכז ישראל.
ככל שמתברר בימים האחרונים כי האפשרות לפריצת מלחמה בחזית הצפון הולכת והופכת ממשית יותר ויותר, אלא אם ישראל תחליט להמשיך ולהתעלם מכך שחלק מהכוחות הרוסיים והסוריים התוקפים את המורדים באזורי קונטרה ודרעא מורכבים מכוחות של חיזבאללה ומכוחות של מליציות שיעיות עיראקיות פרו-איראניות המצויות תחת פיקוד של קצינים ממשמרות המהפכה האיראניים, כך הולכת ומתעצמת הדעה בצה"ל ובמערכת הביטחון, כי אזור צפון ישראל והמתקנים האסטרטגיים שלה ברחבי הארץ אינם מוגנים מספיק מפני התקפות של טילים מדויקים, בייחוד מצד חיזבאללה. טילים כאלה יכולים להיות משוגרים על ישראל גם מסוריה וגם מלבנון, וכמובן גם מעזה.
זו היא אחת הסיבות העיקריות מדוע הקבינט המדיני-ביטחוני שיתכנס ביום א' 1 ביולי יקדיש חלק מדיוניו להכנות שנערכות להגנת העורף בצפון ישראל במקרה של פריצת מלחמה.
מתחת לכותרת הכללית הזאת, מסתתר הוויכוח הלוהט המתנהל בשבועות האחרונים במערכת הביטחון ובצה"ל באם להציב בצפון או דרום ישראל מערכות יירוט של טילים באמצעות קרני לייזר במקום, או בנוסף, על מערכות 'כיפת ברזל'.
זה לא וויכוח חדש והוא מתנהל במערכת הביטחון וצה"ל כבר לפחות 13 שנים כאשר כל פעם ידם של מתנגדי השימוש במערכות נשק הלייזר היא על התחתונה.
כל הניסיונות לפתח בישראל מערכות כאלה, ניסיונות שבחלקן השתתפו האמריקנים בתכנון ובמימון נחסמו ב-2007, כאשר התקבלה ההחלטה לפתח את מערכת 'כיפת ברזל'.
גם אז וגם היום ישנם רבים המערכת הביטחון אשר סבורים כי מערכת 'כיפת ברזל' יקרה מידי ואיננה מצדיקה את ההשקעות בה. אולם מאחר ו'כיפת ברזל' הפכה במבצע 'צוק איתן' ב-2014 להיות חלק ממיתוס ההגנה הישראלי, נדחו מותחי הביקורת על ביצועיה ומחיריה  כלא רלבנטיים.
עכשיו ב-2018, כאשר ההערכות הן, כי במקרה של פריצת מלחמה בצפון ישוגרו לעבר מטרות בישראל לפחות 12,000 טילים מסוגים שונים אם לא יותר, חוזר הנושא לפיו לא רק שאין חשבון כלכלי בהפעלת מערכת 'כיפת ברזל', אלא מאחר ומול כל טיל שישוגר לעבר ישראל סוללת 'כיפת ברזל' תצטרך לשגר לפחות בין שלושה לארבעה טילים שיירטו אותו, ישראל לא תוכל לעמוד בהוצאה כספית כזו גדולה, נוסף על הוצאות מימון המלחמה.
החשבון הוא פשוט.
כדי ליירט מספר גדול כזה של טילים יצטרך צה"ל לירות מספר עצום של למעלה מ-30,000 טילים של מערכת 'כיפת ברזל'. המחיר האסטרונומי של טילים אלה יכול להגיע  לכ-5 מיליארד דולר.
זו הסיבה העיקרית מדוע הולכים וגוברים הקולות בצה"ל ובמערכת הביטחון, שצריך להפסיק ולממן את ההוצאות של הפעלת 'כיפת ברזל' ולהכניס לשירות בצה"ל את מערכת 'סקאיי גארד' SkyGouard שכבר פותחה בעבר על בסיס מערכת הלייזר האמריקנית 'נאטילוס' Nautilus, ואותה אפשר לרכוש, או לייצר מיד.
מחירה של מערכת כזו הוא כ-75 מיליון דולר. לשם הגנת אזור צפון ישראל יש צורך בכ-15 סוללות 'סקאיי גארד' SkyGouard, שמחירן יכול להגיע ל-1,125 מיליארד דולר-כלומר חסכון של לפחות 3,75 מיליארד דולר.  
אבל הדברים אינם כה פשוטים כפי שהם נשמעים.
הלובי של 'כיפת ברזל' התחזק כל כך בשנים האחרונות, עד שהוא מנסה גם עכשיו 'לחסל' את האיום של הכנסת מערכות לייזר נגד טילים לשימוש מבצעי בצה"ל. אחד הנימוקים כבדי המשקל של הלובי הזה הוא כי מהלך כזה ייפגע בסיכויי המכירה והייצוא של 'כיפת ברזל'  בשווקי הנשק העולמיים.
דוגמא טובה לכך אפשר היה לראות בשבוע שעבר, כאשר לפתע הושתק כל פרסום, על יכולות הביצוע של קרני לייזר נגד בלונים ועפיפוני הנפץ והתבערה שהיה צריך להתבצע ליד גדר המערכת בעוטף עזה, חס וחלילה שניסוי כזה היה עלול לקדם את הכנסתן של מערכות 'סקאיי גארד' לצה"ל.
הבעיה הרצינית הנוספת היא כמובן הזמן.
בהתחשב במצב המתוח מאוד בצפון ובדרום, ספק רב אם צה"ל יוכל להקים תוך זמן קצר יחידות מבצעיות שתשתפנה במלחמה הבאה ותפעלנה את מערכות הלייזר נגד טילים.  

Print Friendly, PDF & Email

39 תגובות עבור “הוויכוח הלוהט בצה"ל ומערכת הביטחון: האם להציב בצפון מערכות לייזר ליירוט טילים במקום 'כיפת ברזל'

  • יונ 30, 2018 @ 19:38 at 19:38
    Permalink

    נשמע כמו תירוצים. לוקח כמה ימים להפעיל מערכת לייזר.
    ולא צריך גרם שכל לדעת שעל עפיפון לא יורים טיל.

  • יונ 30, 2018 @ 20:09 at 20:09
    Permalink

    הבעיה היתה ונשארה, לוביסטים שרוצים למכור את מרכולתם של תעשיות הביטחון הישראליות, למרות שהסחורה נחותה, יקרה ולא יכולה להתנהל בעלויות סבירות במשך זמן.
    הכתובת היתה על הקיר שנים.
    מקווה שהתעשתו בצמרת הביטחון הישראלית (אני לא רואה איך), ויכניסו מערכות מתקדמות יותר.
    אגב, גם את גילוי המנהרות היה אפשר לעשות ממזמן עם מערכות רדר תת קרקעיות שבארה"ב כבר פיתחו לפני הרבה מאוד שנים, אבל בארץ לחצו שתעשיות הביטחון יפתחו.
    מגמה זו תחמיר אם וכאשר תע"ש תהפוך להיות פרטית.

  • יונ 30, 2018 @ 20:34 at 20:34
    Permalink

    שנים מעדיפים לוביסטים של תעשיות הביטחון הישראליות לבזבז את כספי הציבור בהקמת מערכות יקרות שאין להן שום תוחלת אמיתית.
    קרי, כיפת ברזל ונגזרותיה.
    מחיר הטילים מאוד יקר ואין לזה שום יתרון על מערכות הנאוטילוס שזולות יותר לתיפעול ותחזוקה.
    אם נמשיך כך, להיות בכיסים של תעשיות הביטחון, לעולם לא יהיה שלום (לא משתלם להן), נפשוט את הרגל תרתי משמע.
    המצב יחריף עם הפרטת תע"ש (מעולם שום תהליך הפרטה לא השתלם לתעשיה ולמשך הישראלי, העובדות מדברות בעד עצמן).
    גם מערכת הביטחון לא מסוגלת לקבל החלטות רציניות כי הם ברובם שבויים בידי המפעלים שמבטיחים להם משרות אחרי פרישה.
    לצערי, המצב גרוע ויהיה עוד יותר גרוע אם זה לא ישתנה ומיד.
    אגב, בארה"ב ישנם רדרים תת קרקעיים שהיו פותרים ממזמן את סיפור המנהרות התת קרקעיות.
    הבעיה, שוב מסתמכים אך ורק על דעתם של תעשיות הביטחון הישראליות משיקולים של רווחים בלבד.

  • יונ 30, 2018 @ 20:59 at 20:59
    Permalink

    כבר בקיץ 2010 היו בידי חיזבאללה 300,000 טק"ק
    לכו שום מערכת ירוט תעזור.

  • יונ 30, 2018 @ 21:11 at 21:11
    Permalink

    מה שבטוח צריך גם כיפת הברזל וגם תותח לייזר!!!
    אבל כל עוד המושחתים שולטים במדינה אין מה לעשות גורלנו נגזר,
    לדעתי חורבן בית 3 היא בלתי נמנעת ואם לא מחר אז מחרתיים היום הזה יגיע!!!

    • יול 4, 2018 @ 7:49 at 7:49
      Permalink

      כהגדרה, יירוט רקטה/טיל באמצעות טיל מאופיין בעלות גבוה מאוד וביעילות נמוכה, לכן כאשר מס' הרקטות/טילים שמשוגרים לכאן ואינם נופלים בשטחים פתוחים הוא גדול ובהם רבים מהרקטות/טילים הם לטווח ארוך ונושאים ראש קרבי של מאות ק"מ הפתרון ההגנתי אינו טילים.
      הפתרון הוא רק לייזר רב עוצמה, העברת אנרגיה ישירה.

      אין לא כאן ולא בכל מקום אחר פתרון זולת הלייזר הכימי, כגון הסקייגארד.

      לייזר חשמלי שההספק שלו בהגדרה נמוך טוב נגד עפיפונים, בלונים, רחפנים ומל"טים קטנים.

  • יונ 30, 2018 @ 21:30 at 21:30
    Permalink

    הסקייגארד לא נרכש ע"י שום צבא- -בעיקר לא ע"י צבא ארה"ב בגלל מגבלותיו הרבות , לרבות הקושי לפעול באיזור מעונן

    • יול 1, 2018 @ 7:27 at 7:27
      Permalink

      אם תפרוץ מלחמה, היא תתנהל מול צבא רוסיה. מדובר בסילוק הרוסים מסוריה. הדיבורים על איראן הם רק מסווה למציאות לא נעימה. בלי ארה"ב צהל לא יסתדר נגד רוסיה. לכן אם טראמפ' יממן את המלחמה, אין חשיבות למחירה, אלא לאיכות הנשק. אם הסקייגארד שווה משהו או לא, זאת נדע רק במלחמה המתקרבת.

      • יול 20, 2018 @ 19:02 at 19:02
        Permalink

        צהל לא יסתדר מול רוסיה? לא ברור מה שכתבת… מה הסד"כ של הרוסים בסוריה? 20 מטוסים 0 טנקים אלף חייל…

    • יול 1, 2018 @ 11:37 at 11:37
      Permalink

      אבל מערכת יירוט לייזר הוא פתרון מושלם לעפיפונים ובלונים למיניהם. למה לא משתמשים?

  • יונ 30, 2018 @ 22:51 at 22:51
    Permalink

    למה צריך לבזבז טילים מול עזה? למה להשתמש בחיל אויר ובטילים יקרים מול חמאס?
    מספיק שתי סוללות 105 מ"מ ,ברגע שזו תהיה התגובה נגד עזה ,לא נצטרך גם כיפת ברזל.
    העימות יגמר אחרי שעתיים.

    • יול 1, 2018 @ 10:54 at 10:54
      Permalink

      צודק! מספיק עם החירורגיה, זה לא ניתוח מוח!

    • יול 1, 2018 @ 12:04 at 12:04
      Permalink

      התגובה הכי נכונה וצודקת מכל התגובות

    • יול 15, 2018 @ 8:22 at 8:22
      Permalink

      צודק ! אבל יגישו בג"ץ. אילו למדו "מנהיגינו" את ההיסטוריה של המאות הקודמות – במיוחד את הסיפור על הפירטים ששרצו בים התיכון ובאטלנטי, היו מבינים (בספק) שהפיתרון היחיד הוא לחסל את הבסיסים. מה לעשות שצה"ל ממשיך עם"הכנות" לשדה הקרב ה"עתידי" אך בפועל לקודם. עדיין לא תפסו שהשריון, הצנחנים ועוד – זמנם עבר כבר לפני עשרות שנים. אולי היחידות ה"מעורבות" יצילו אותנו…

  • יול 1, 2018 @ 0:53 at 0:53
    Permalink

    עד עכשיו היה שקט בדבקה
    פתאום כל החוכמולוגים יודעים הכל (גם הכתבים וגם הטוקבקיסטים) ,
    והבורות (זו עובדה, לא נאצה) חוגגת .
    תאמינו לי יעברו שנים לא מעטות אם בכלל עד שאופציה כזו (מעשית) תעמוד על הרגליים,
    והחלופה הפרקטית היחידה (עם מחירים ערכיים ו"פוליטיים") היא מדיניות התקפה ולא הגנה,
    נוסח אסטרטגית MAD של מקנמרה (מול הרוסים זה היה בלי מערכות הגנה ,
    רק "Mutual Assured Destruction")

    • יול 14, 2018 @ 15:18 at 15:18
      Permalink

      אומר, חוכמולוג ולא בור כמו כולם!

  • יול 1, 2018 @ 0:56 at 0:56
    Permalink

    הבעיה עם הלייזר שהטכנולוגיה הזאת עדיין לא בשלה מספיק וגם מאוד יקרה. לכן עדיף ללכת על מערכת המבוססת על תותחים נ"מ מקלעים כמו Skyshield ו Phalanx

  • יול 1, 2018 @ 4:35 at 4:35
    Permalink

    "לדעתי חורבן בית 3 היא בלתי נמנעת ואם לא מחר אז מחרתיים היום הזה יגיע!!!
    לא רציתי לגיב…….
    אבל מר ישראל אל תדאג לעם הזה…….
    יש לו פטרון אחד,גדול שיודע לשמור על הכבשה שלו כבר………….
    3000 שנים…………..
    אל תדאג ………..חבר.
    לדעתך זה מתאים לתקופה של עכשיו…………
    מה אנחנו בתמוז? ועוד מעט אב………..

  • יול 1, 2018 @ 5:02 at 5:02
    Permalink

    SkyGouard מתבססת על לייזר כימי, חומר מזהם ולא ממש יציב.
    האמריקאים, מעולם, אבל מעולם , לא הסכימו למכור את זה ותמיד התנו את הצבת כל מערכת בצוות אמריקאי שיתלווה לה.
    בנוסף לזה למערכת היה אפס שימוש בתנאי ראות טיפה לקויים שזה אומר שגם עננים הפכו אותה ללא רלוונטית
    כל אלה הובילו להשקעת הביניים בכיפת ברזל שממש לא ירדה לטמיון כי הרדאר ומערכת האיכון, הם החלק הכי מדהים במערכת, וחלק שאומץ לטכנולוגיות חדשות. באמת שזכינו.

    כיום, אבל, כבר הבשילו טכנולוגיות אחרות ואין צורך בלייזר הכימי הבעייתי.
    אלה המערכות שעליהן עובדים במערכת הביטחון בעשור ומשהו האחרון, אם לא יותר.

    כשאלה יבשילו, הן יחליפו את מערך הטילים של כיפת ברזל . וגם כל שאר שכבות ההגנה נגד טילים.
    אבל עד אז? משתמשים במה שעובד.

    ולגבי המחיר שימוש? ובכן המחיר של השבתת הצפון מבחינה עסקית יכולה להיות יותר מ 100 מליון דולר ליום, אם חושבים שרק השבתת באר שבע וסביבתה לפעולה בזמן מבצע עופרת יצוקה עלה ככה למשק.
    כך שעדיפה עלות הטילים הזו מאשר עלות השבתת המשק.

  • יול 1, 2018 @ 8:26 at 8:26
    Permalink

    לכל מלעיזי משרד הבטחון. מערכת הלייזר לא תיבדק כי אם תימצא יעילה יהייה צוריך בפיטורים מסיביים ברפאל ובנוסף נפסיק לקבל את הסיוע האמריקאי לפיתוח הטילים. אז תנו למשרד להמשיך בניהול המדינה, המדינה שייכת לו ומכח הבעלות על המדינה שלומה ובטחונה יש לו מנדט לשלוט בתקציבי עתק, להחליט על בטחון תושבי המדינה מתי איך ואם בכלל, ולהמשיך בשגרת הההזות וחוסר ההתיחסות לאכלוסית המדינה הנחותה!!

  • יול 1, 2018 @ 8:44 at 8:44
    Permalink

    צודק יהודה, לכיפת ברזל יש בעיית מחיר, ביחוד כשהיא מוסבת להגן גם בפני פצצות מרגמה. אבל אין כרגע בשום מקום פיתרון טוב יותר. כל הדיבורים על הלייזר אינם מבוססים על המציאות. מי שעוקב אחרי פיתוח מערכות הלייזר בעולם, ובעיקר בארה"ב שהיא חוד החנית בנושא יודע שבינתיים אין פיתרון ובוודאי לא מבצעי, רק טכנולוגיה עם פוטנציאל.
    הערכת המחיר מניחה שאין למערכת הלייזר עלויות שוטפות.
    לגבי מטחים, מערכת הלייזר ממקדת את כל משאביה על מטרה בודדת למשך עשרות שניות עד להפלה, ולכן כנגד מטח בטווחים קצרים היא הרבה פחות יעילה ממערכת קינטית שמשגרת טיל ומתפנה לטפל במטרה הבאה (מערכת המכ"ם והשו"ב ממשיכות לנהל את המטרה אך הן יכולות לטפל במטרות מרובות בו זמנית). מכאן שגם החישוב הכלכלי איננו מבוסס כי בכל תא שטח יצטרכו מספר מערכות לייזר כמספר המטרות הסימולטניות, פחות או יותר.
    אני סתם קורא סקרן, אבל נראה לי שכל מעשיית הלייזר הזו ששבה אלינו מידי פעם היא איזה ספין תקשורתי של מי שרוצה להשחיר את כיפת ברזל מסיבות כאלו ואחרות.

  • יול 1, 2018 @ 9:11 at 9:11
    Permalink

    זה מה שקורה כשעסוקים בתכנון מגננה במקום תכנון התקפה, חבל ומיותר.

  • יול 1, 2018 @ 10:29 at 10:29
    Permalink

    צריך פשוט לירות ארטילרייה באופן אוטומטי למקורות הירי בדרום. רק כך הם יפסיקו. אם על כל טיל הם יקבלו 100 הרוגים לא יהיו טילים יותר.
    צפון ? תריך להסביר לאסד כי דמו בראשו וכי התגובה תהייה הפצצת הארמון שלו.
    אני הייתי מציב לו אולטימטום להוצאת האירנים או לשלוח לו טיל נפל ( הקש בגג) לתוך הסלון בארמון אם הסבר שפעם הבאה הוא יתפוצץ.

  • יול 1, 2018 @ 10:42 at 10:42
    Permalink

    הלוביסטים מחסלים את המדינה עבור בצע כסף ולא רק בתחום הזה

  • יול 1, 2018 @ 13:57 at 13:57
    Permalink

    מכיון שטכנולוגיית הלייזר עדיין לא בשלה לשימוש מבצעי, וגם מאוד יקרה, כדי להתחיל עם מוצרי מדף שכבר הוכיחו את עצמם המבוסים על תותחי נ"מ כמו Skyshield
    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000157662

  • יול 1, 2018 @ 23:39 at 23:39
    Permalink

    אם לא למלחמה הבאה אז למלחמה שאחריה

  • יול 2, 2018 @ 14:22 at 14:22
    Permalink

    לי זה מריח כמו שחיטות, מה זה הנימוקים הדביליים האלה, מי משרת את מי, מערכת הביטחון את תושבי ישראל
    או תושבי ישראל את העסקנים שקשורים לעסקאות בטחוניות

  • יול 2, 2018 @ 23:50 at 23:50
    Permalink

    Laser will not work in a cloudy day nor rainy day. Moreover rain can deflect the laser and blind people in the ground.
    Best way to handle this is by using a hybrid system (Iron Dome/Laser) that takes into effect weather conditions.
    Such system can share the input data from the incoming missiles.

    Other major issue is that the enemy can coat the missiles/rockets with mirror finish which will deflect more than 95% of the laser energy back which can cause serious damage in certain conditions

  • יול 3, 2018 @ 7:14 at 7:14
    Permalink

    לישראל לא תהיה ברירה במצב כזה שום יירוט ושום בטיח ישראל ברגע שתאתר ותבין שהולכים לשגר כמות אדירה כזו של טילים התגובה ברורה והיא תהיה תגובה גרעינית נגד איראן השמדה חלקית לכן ישראל חייבת לעקוב טוב טוב אם יש להם יכולת גרעינית ברגע שיבחינו שהם מתקרבים התקיפה חייבת לקרות אין לישראל ברירה איראן מובילה את העולם למלחמה גרעינית

  • יול 3, 2018 @ 10:14 at 10:14
    Permalink

    אנשים רושמים פה כאילו ישראל תעמוד מנגד ורק תיירט טילים!! בכלל אחד רשם שזה חורבן בית שלישי??
    אולי בימים הראשונים של הלחימה יהיה מבול טילים שאת חלקם ניירט אך תוך יומיים שלושה תחל מגמת היפוך בה אנחנו נכה אותם כל כך חזק שהאויב לא יהיה מסוגל לשגר טילים במספרים שתיקדבקה מתפאר פה באתר.
    תהיו בטוחים שלא רק חיל האוויר יהיה מעורב בלחימה והטילים הישראלים לא יהיו קטנים כמו שאנחנו מכירים מעזה!!
    כאיש טילים 25 שנים אני אומר לכם שאתם לא יודעים הכול וטוב שכך.. האויב לא יודע מה מצפה לו! ההפתעה תהיה דרמטית והשלכותיה תהיה גלובלית.

    • יול 7, 2018 @ 10:36 at 10:36
      Permalink

      ממש יעניין את אירן אם לבנון תקבל טילים.
      הבעיה שורשית שלא מטפלים באירן כי מפחדים מהיכולות שלה. גם ארה"ב משקשקת. יש להם חיל ים חזק ששבה בקלות אוניות אמריקאיות. יש טורפדו וצוללות וטילים. יש עשרות אלפי מתאבדים בפוטנציה בתוך ארה"ב בחסות אובמה והגרלת הגרין קארד. הם לא פריירים ומתייחסים למלחמה ברצינות ומוכנים למות. רק פה מתייחסים אליהם בזלזול. הם הרסו את תימן ואת אפריקה וכשיירצו יהרסו את ישראל. הם רק מחכים לסיבה. בינתיים הם מחלישים את ישראל ואת רוחה.

  • יול 4, 2018 @ 16:41 at 16:41
    Permalink

    מערכת לייזר לא תצליח מול טילים מצופים בחומר מחזיר אנרגיה כמו מראה למשל , וזה זול וקל לצבוע טיל בחומר כזה
    ואז הלכו המילארדים בהשקעה על מערכות לייזר לא יעילות .

  • יול 4, 2018 @ 22:09 at 22:09
    Permalink

    אני חושב שזה האתר היחיד בעברית שהטוקבקים בו חזקים יותר מכתבה עצמה.

  • יול 5, 2018 @ 14:04 at 14:04
    Permalink

    ל SkyGouard יש חסרונות מבצעיים כבדי משקל משלה. היא לא יכולה לפעול בתנאי עננות וגשם, היא מועדת בקלות רבה יותר להשמדה בפגיעה אחת, כי בניגוד לכיפת שמוכבת מכמה מתקנים ניידים קטנים, כאן מדובר במערכת גדולה ונייחת. והחיסרון הגדול מכל, הוא שלייזר חייב להינעל על על טיל למשך כחצי דקה. מכאן שגם אם ירכשו 15 יחידות יירוט, הן לא יוכלו לעמוד במטחים גדולים. יחד עם זטת, בהחלט ניתן לשלב בין המערכות, כך שמה ש SkyGouard לא תצליח ליירט,ישוגר לעברו מיירט של כיפת ברזל. והערה אחרונה, יש כיום מערכות ירוט שמבוססות על תותחי וולקן. שווה לשקול לשלב גם אותם. אלא תותחים זולים יחסית, שיכולים ליירט חלק מהטילים, בעיקר בשלב הסופי, אגב, הם גם מצויינים ליירוט בלונים ועפיפונים וממש לא ברור מדוע לא נעשה בהם שימוש בדרום. אם מעמידים אותם עפ מתקנים גבוהים בכינון ישיר לעבר גבול עזה, אין סיכון גדול בפגיעה במטוסים, בטח אם הם מופנים מערבה מול עזה, שם אף מטוס לא עובר.

  • יול 7, 2018 @ 10:29 at 10:29
    Permalink

    אם משרד הביטחון יטפל בבעיות אז הוא ייחשב משרד פחות חשוב ויקטינו לו את התקציב. לכן חשוב להם לנפח בעיות קטנות. זה לא רק במשרד הביטחון אלא בכל משרד אחר שבו לא מטפלים על מנת להגדיל את המשרד.
    לדוגמא אם זוג נקלע לקשיים כספיים, במקום לתת להם יועץ כספי או הלוואה קטנה אז מנסים לקחת להם את הילדים. ככה תהיה עבודה להרבה עובדים סוציאלים, יועצים משפטיים, בתי משפט, פסיכולוגים להורים ולילדים, ועוד בלי סוף עובדים.
    הפיתרון לדבר הזה שקיים בכול העולם הוא הורדת התקציבים, רק ארה"ב מגבילה את התקציב ולכן היא המקום הנורמלי ביותר בעולם.
    בישראל אין הגבלה ולכן במקום לזרוק טונה פילפל על המפגינים צריך לבזבז מיליארדים על שדות שרופים, ופיתוחים מיותרים.

  • יול 11, 2018 @ 23:41 at 23:41
    Permalink

    למערכת הלייזר יתרונות וחסרונות.. היתרון הבולט.. אין צורך בטעינה וירי זול.. אבל זמן היירוט ארוך (שניות), בזמן זה תותח הלייזר עסוק במטרה אחת, ולכן דרושים מספר רב של מערכות כדי לכסות אזור בזמן מטח. כמו כן יש מגבלות מזג אוויר, עננות, גשם, אובך, סופות חול, ולכן הפתרון הזה בלבד אינו מלא. כמו כן מערכת לייזר ניתנת לשיבוש ע"י שימוש בחומרים מחזירי אור על הטיל, מה שמאריך את זמן היירוט. בכיפת ברזל החלק הכי יקר הוא המכ"מ והא יכול לשמש גם לכיפת ברזל וגם למערכת לייזר או כל מערכת עתידית. הטיל המיירט עובד בכל מזג אוויר, וניתן ליירט מספר מטרות רב בו זמנית. כמו בכל דבר הפתרון יהיה שילוב של כיפת ברזל יחד עם עוד טכנולוגיות שמתפתחות עם השנים. אני מניח שאם יהיו תותחי לייזר מהירים ויעילים אפשר יהיה לשלב אותם בתוך מכ"מ כיפת ברזל (כי הוא קיים), וזה יוזיל משמעותית את ההצטטיידות.

  • יול 16, 2018 @ 0:52 at 0:52
    Permalink

    יש צורך מידי בכל כלי שיתן מענה לתקיפת ישראל בטילים. גם וגם כלאמר גם כיפת ברזל וגם ירוט על ידי לייזר.
    אין פו בכלל להתלבט.

  • יול 16, 2018 @ 18:02 at 18:02
    Permalink

    מה שקובע זה לא כמות הטילים אלא כמות המשגרים וניידותם. זה שיש לנאסראללה 100000 טילים לא אומר שהוא יכול לשגר את כולם. מה שחשוב הוא שנדע את מיקום המשגרים והמחסנים וח"א יטפל במשגרים ובעיקר במחסנים מהר בלי היסוסים וחשבון של אזרחים כמגן אנושי. זה תפקיד המודיעין ונראה שהוא עושה זאת היטב. טילי ההגנה שלנו, כיפת ברזל, שרביט קסמים וכד' אמורים להגן על הישובים בפער הזמנים שבין פתיחת מלחמה לבין חיסול המשגרים והטילים במחסניהם. במקביל כוחות חי"ר שלבטח יכנסו ללבנון, יתמקדו בחיסול מאגרי טילים במחסנים עצמם. חשוב להבין. משגרים ניידים הם בעיה עקב ניידותם. מחסני טילים הם נייחים, ולכן חיסולם קל. ועוד מילה בנושא היכן צריך להציב "כיפת ברזל" או/ו שרביט קסמים. הם יוצבו להגן על תשתיות חיוניות כמו נמלים, תחנות כח, ושדות תעופה, ורק אח"כ על ישובים, והעם חייב לקבל ולהבין זאת.

Comments are closed.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות