הולך ומעמיק המסתורין סביב התרסקותו של מטוס 'אייר פרנס'. השאלה המרכזית: מי (או איך), ניתק והפסיק את פעולתה של מערכת ההיגוי האוטומטי? או, מי (או איך), כיבה ושיתק את מערכות המטוס אחת אחר השנייה? היכן הטייסים היו?
המקורות ללוחמת טרור של תיקדבקה מדווחים כי שבוע ימים לאחר התרסקותו של מטוס אייר פרנס מדגם 'איירבס' A330 ב-1 ביוני באוקיינוס האטלנטי, מתחילים מקורות בעולם התעופה לומר כי עד שלא יוכח כי אכן כל מערכות המטוס כשלו בבת אחת מבחינה טכנית, דבר שאיננו סביר, אי אפשר לשלול אפשרות כי יד אדם הייתה מעורבת בהתרסקות בה נספו 228 נוסעים ואנשי הצוות. במילים אחרות, קיימת אפשרות כי ההתרסקות הייתה מעשה טרור של אדם אחד, או קבוצת אנשים שטסו במטוס והצליחו להשתלט עליו.
בשבת 6.6 בעת פגישתם בקאן של נשיאי צרפת וארצות הברית, השמיע הנשיא אובמה כמה מילות תנחומים לעם הצרפתי על האסון. בפנותו לנשיא צרפת סרקוזי אמר: זה לא ברור עד עכשיו מה קרה למטוס, אבל שתי המדינות (ארה"ב וצרפת,) רוצות למצוא ולגלות מה גרם למטוס להתרסק'. ציטוט המקור:it's not clear yet what happened to the plane but the two countries want to find discover what caused the plane to be lost.
הנשיא סרקוזי לא הגיב על דבריו של הנשיא אובמה, אפילו במילה אחת. הבעת פניו הייתה קפואה.
הנשיא לא הבהיר מדוע גם ארצות הברית, שהמטוס 'איירבס' איננו מתוצרתה ועל סיפונו לא היו אזרחים אמריקנים, רוצה לחקור ולדעת מה התרחש באמת מעל האוקיינוס האטלנטי. בדרך כלל מדינות אחרות אינן מתערבות בחקירות של התרסקות מטוסים שאינן שייכים להן,אלא אם המדובר בפשעים חמורים או במעשי טרור. חוגים רשמיים בצרפת, וגם חברת אייר פרנס, לא הודיעו כי הנשיא סרקוזי ביקש מהנשיא אובמה כי ארצות הברית תשתתף באופן פעיל בחקירה.
השאלה העיקרית שנשאלת היום בידי מומחי תעופה היא, כיצד קרה שאיש בצרפת, לא ברשויות התעופה האזרחית ולא בחברת אייר פרנס הודיעו מיד כי נותק הקשר עם המטוס כאשר הדבר התרחש? הודעה ראשונה על היעלמותו של המטוס פורסמה לציבור רק כשעה וחצי לאחר שהיה כבר צריך לנחות בפריס.
זמן קצר לאחר שהודעה כזו נמסרה, שידר כבר רדיו צרפת כי אבדה כבר כל תיקווה למצוא את המטוס וכנראה כל נוסעיו ואנשי צוותו נספו. הדבר מראה כי בפריס התנהלו באותן שעות דיונים קדחתניים, בהן לקחה חלק ההנהגה המדינית והביטחונית הצרפתית, וכי תחילה הוחלט להטיל איפול על המתרחש, בניסיון נואש להשיג פרטים על מה שהתרחש במטוס. רק לאחר שהתברר כי אי אפשר יהיה להשיג אפילו פרט אחד שיבהיר את התעלומה החליטו בפריס לפרסם את ההודעה הראשונה על האסון.
המקורות המודיעיניים ללוחמת טרור של תיקדבקה מדווחים כי עוד לפני שפורסמה ההודעה הרשמית הראשונה על היעלמותו של המטוס, ההשערה הראשונה בצמרת ובחוגי התעופה בפריס הייתה כי הגורם שאיים בחודש האחרון לפוצץ מטוס של אייר פרנס בארגנטינה פעל בברזיל. חשש/חשד זה לא הוסר עד היום.
מאוחר יותר באותו יום פורסם כי המטוס נקלע למזג אוויר קשה ולסערת ברקים, וכי ברק שפגע במטוס הביא להתרסקותו הפתאומית. אבל אז התברר כי שני מטוסי נוסעים של חברת לופטהנזה הגרמנית שטסו בערך באותו זמן באותו אזור, לא דיווחו על תנאי מזג אוויר חריגים מיוחדים ששרו באזור וסיכנו את מטוסיהם. מטוסי נוסעים כמו האיירבס A330 , בנויים לעמוד בתנאי מזג אוויר קיצוניים ביותר, כולל מכות ברק.
בכל החלקים של המטוס שנמצאו עד כה ונמשו מהמיםלא נמצאו שום סימנים של שריפה שפרצה במטוס. בכך נשללת האפשרות כי המטוס נפגע על ידי ברק, או שפרצה בו שריפה בגלל קצר חשמלי. שירות השידור הבריטי ה-BBC פרסם ביום שני 8.6 ניתוח על פרשת התרסקות המטוס תחת הכותרת, 'תשובות חמקניות/מעורפלות לגבי התרסקות (מטוס) אייר פרנס'. ציטוט: Answers elusive in Air France crash . בניתוח עולה השאלה כיצד קרה שמערכת ההיגוי האוטומטית של המטוס הפסיקה לפעול? ומיד לאחר מכן מסרו 24 הודעות אוטומטיות שנשלחו מהמטוס למרכז החברה בפריס כי מערכות המטוס מפסיקות לפעול זו אחר זו. ה-BBC מעלה את האפשרות כי הטייסים במטוס הם שניתקו את המערכות האוטומטיות כאשר הם מנסים להשתלט על המטוס ולהטיס אותו ידנית.
המקורות של תיקדבקה מציינים כי יום לאחר היעלמותו של המטוס ב-2 במאי, העלה כבר אחד מהחוקרים הצרפתיים את ההשערה, כי טייסי המטוס לא היו בעת ההתרחשויות ליד ההגאים. הוא לא פירט ולא הסביר כיצד הוא הגיע למסקנה זו? היכן הטייסים היו? מדוע הם לא שידרו בעצמם שום אות מצוקה למרכז החברה בפריס? והאם גורם אנושי אחר מלבד צוות המטוס היה אחראי לתופעה הזו?
המקורות שלנו מציינים כי שירותי הביטחון האמריקנים, הצרפתים, והברזילאיים, עורכים עתה חקירות מדוקדקות לגבי כל נוסע, או מטען שהיה בטיסה זו. נבדקים הרקע והקשרים המשפחתיים, החברתיים, או הדתיים, של הנוסעים.
ביום ג' 9.6 מסרו גורמים אמריקנים וצרפתיים המעורבים בחקירה, כי עתה מתרכזים המאמצים למצוא את במעמקי האוקיינוס את הקופסות השחורות של המטוס, אולי בהן מצוי המפתח לתעלומה. המחפשים אחר הקופסאות השחורות נמצאים במרוץ נגד הזמן.
30 יום לאחר ההתרסקות, כלומר ב-1 ביולי, תפסקנה הקופסאות השחורות לשדר סימנים אלקטרוניים ואז אי אפשר יהיה למצוא אותן יותר אף פעם, והתעלומה מה אירע באמת למטוס לא תיפתר אף פעם.
עד עתה מצאו המחפשים 24 שרידי גופות, כמה חפצים אישיים, חלקים של המטוס, כולל חלק גדול של זנבו.