ישראל היא המפתח לתיאום אווירי בין 12 חילות אוויר בסוריה. הקו האדום תל-אביב-לטקיה

בנושאים צבאיים-בדרך כלל-המקריות היא המציאות המוצקה ביותר.
 כך אירע שבסוף השבוע וביום א' 18.10, החלו מתל-אביב צפונה-עד לטקיה, ומלטקיה דרומה עד תל-אביב, צוותים של חיילות האוויר הרוסיים והישראלים להתאמן בהפעלת הקו האדום עליו הסכימו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש הממשלה בנימין נתניהו ב-22.9, ושבועיים לאחר מכן ב-6 לאוקטובר סגן הרמטכ''ל הרוסי גנרל ניקולאי בוגדאנובסקי General Nikolay Bogdanovsky, וסגן הרמטכ"ל הישראלי האלוף יאיר גולן.
משרד ההגנה במוסקבה הודיע ביום ה' 15.10, כי רוסיה וישראל החלו באימונים להפעלת הקו האדום.
יום לאחר מכן, ביום ו' 16.10, הפילו מטוסי קרב טורקיים מזל"ט רוסי מדגם Orlan 10 UAV, שחדר מסוריה 3 ק''מ לעומק השטח הטורקי.
הצבא הטורקי הודיע, כי הוא הזהיר שלוש פעמים את הטייסים הרוסיים לסגת, אולם לאחר שאלה לא שעו לאזהרות הטורקיות המזל"ט הופל.
כאשר הטורקים מדברים 'על אזהרות לטייסים הרוסיים', הם מתכוונים למפעילים של המזל"טים של חיל האוויר הרוסי הנמצאים  במפקדה האווירית הרוסית בבסיס הסורי אל-אמינאם Al-Hmeineem. 
אבל בין הטורקים למפקדה הרוסית אין קו אדום, וגם אם אזהרות הטורקיות התקבלו הרוסים שתקו ולא ענו להן.
הטורקים גם לא יכלו לנצל ערוצי תקשורת אמריקנים עם הקרמלין, מאחר ווושינגטון דחתה בשבוע שעבר (15.10), הצעה רוסית לשלוח משלחת צבאית רוסית לבירה האמריקנית, שתתאם את הפעולות הצבאיות של שתי המדינות-בייחוד האוויריות בסוריה.
דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט Josh Earnest, הגדיר את הצעתו של פוטין לשלוח בראש המשלחת את ראש ממשלת רוסיה דימטרי מדבדב  'כצעד של ייאוש עבור המערכה האווירית של מר פוטין' a sign of desperation for Mr. Putin’s air campaign.
שלושה ימים לאחר מכן ביום א' 18.10, נפתח בבסיס 'עובדה' בנגב, מרחק של 486 ק''מ או 302 מייל אוויריים מלטקיה, תרגיל ההדמיה האווירי האמריקני-ישראלי  הגדול, 'דגל כחול' Blue Flag. בתרגיל משתתפות נוסף על 7 טייסות קרב squadrons  ישראליות, גם טייסות קרב אמריקניות  ושל  חיילות האוויר של יוון ואיטליה. התרגיל שיימשך שבועיים  מדמה מלחמה 'מול אויב חזק'  שתתנהל בכמה גזרות של המזרח התיכון.
כיצד התרגיל הזה יתנהל כאשר אין תיאום בין וושינגטון למוסקבה, לגבי התנועות של מטוסיהן מעל מזרח הים התיכון וסוריה? 
בניגוד לכל חוקי, כללי, תקנות והרגלי הטיס הבין לאומיים, על פיהם לכל מרחב אווירי יש ריבון אחד המנהל אותו, קובע את הנתיבים בו, מפקח ומנהל את תנועת המטוסים לאורכו ולרחובו – בשמי סוריה אין ריבון כזה.    
במרחב זה טסים עתה, ללא תיאום, מטוסי ומסוקי קרב ותובלה, מפציצים כבדים וכלי טיס בלתי מאוישים השייכים לחילות האוויר של רוסיה, סוריה, ארה"ב, ישראל, טורקיה ואיראן, ומטוסי הקרב של מדינות הקואליציה שארה"ב מובילה נגד ISIS: קנדה, צרפת, אוסטרליה ירדן, איחוד האמירויות ירדן וסעודיה.
סך הכול ערב רב של תחבורה אווירית שמקורה ביותר מתריסר(!) מדינות שונות המתנהלת ללא כל בקרה ותיאום אוויריים: עם כניסתם לשמי סוריה, במהלך טיסתם שם וביציאתם מהמרחב האווירי הסורי.
לכלי הטיס האלו יעדים שונים ומטרות משלהם, רובם מזוהים ברשתות רדיו, לחלקם סימני זיהוי פיזיים כגון דגל על זנבם ורובם טסים עם טרנספונדרים פועלים, המשדרים את זיהויים, מהירות טיסתם וכיוון יעדם.
הדגש הוא על המילה 'רובם', מאחר וביום שישי 16.10, לדוגמא כלי הטייס הבלתי מאויש שטורקיה יירטה היה ללא כל סימני זיהוי.
במילים אחרות, המרחב האווירי הסורי פרוץ לכל רוח, אינו מפוקח ומבוקר ומהווה כר פורה לתאונות אוויריות, קטלניות, שיכולות להתרחש בכל רגע נתון. החימוש אותו נושאים רוב כלי הטיס העושים בו שימוש, יכול להפוך תאונה כזו  לאסון של ממש, ולהתנגשות אווירית צבאית בינלאומית.
זו הסיבה מדוע מוסקבה וירושלים מיהרו כל כך להקים ולהפעיל את הקו האדום ביניהם.
 המקורות הצבאיים והמודיעיניים של תיקדבקה מציינים, כי צריך להניח  שבחדרים  במגדל הפיקוח האווירי בבסיס אל-אמינאם Al-Hmeineem, ליד לטקיה, משם הקו האדום יפעל, ישבו פקחי טיסה רוסיים, דוברי ערבית, שינהלו את השמיים הסוריים.
ב'חדר המלחמה' הישראלי בתל אביב ישבו, נוסף על הקצינים הישראליים, גם קצינים שייצגו את  בקרות  חיילות האוויר המערביים הפעילים במרחב הסורי, כולל האמריקנים, ואשר יתאמו את טיסות מטוסיהם, באמצעות הישראלים, מול הפיקוח הרוסי.
התרגיל האווירי האמריקני-ישראלי  הגדול, 'דגל כחול' Blue Flag, שנפתח ביום א', יהייה הזדמנות מצוינת לבדוק כיצד הקו האדום הרוסי-ישראלי פועל  בתנאים מבצעיים אמיתיים.
אין המדובר במידע בדיוני או דמיוני.
מדובר במציאות הצבאית החדשה בימים אלה במזרח התיכון. 

Print Friendly, PDF & Email
שינוי גודל גופנים
ניגודיות