לאיזה כיוון הנשים והאופוזיציה הסעודית ייקחו את ההגה בו הם החלו מחזיקים?

למרות לחץ השלטונות הצליחה תנועת Women2Drive בסעודיה לערוך הפגנה קטנה של כ-40 נשים ביום ו' 17.6, שנהגו במכוניותיהן הפרטיות במרכזי הערים העיקריות בסעודיה בדרישה להתיר נהיגת נשים בממלכה. זו הייתה ללא ספק ההפגנה הקטנה, אבל הממונעת ביותר, במרד הערבי הנמשך כבר ששה חודשים, ואשר הוציא לרחובות מיליוני מפגינים.
ב- 1990 פרסם משרד הפנים הסעודי תקנה (by law) האוסרת על נשים לנהוג. התקנה פורסמה בתגובה להפגנת נשים בריאד שנהגו במכוניותיהן הפרטיות, תוך שהן מנצלות את מצב החרום שהשתרר בממלכה לאחר כיבוש כווית ע"י סדאם חוסין שליט עיראק (מלחמת המפרץ ה-1), כדי לדרוש את זכותן לנהוג. מאז עברו 22 שנה, דבר המעיד על הקצב בו מתנהלות רפורמות חברתיות בסעודיה.
בהמשך, אפילו התפרסמה פתווא (religious edict) על ידי בין באז Bin Baz – המופתי הגדול באותה תקופה, שאסרה על נשים לנהוג. בית המלוכה המפולג בנושא נהיגת נשים, הצהיר לא אחת בשנים האחרונות כי הסוגיה אינה בשל איסור דתי, אלא היא חברתית במהותה. מועצת השורא שהיא החלופה הסעודית לפרלמנטים במערב, הודיעה החודש כי היא מוכנה לדון בנהיגת נשים 'אם תידרש'. בכך הופנה רמז לבית המלוכה, הקובע את מרבית הנושאים הנדונים במועצת השורא, כי מועצת השורא תהיה נכונה לדון בנושא ולהמליץ על עמדה. מהות העמדה עליה תמליץ מועצת השורא, אם תידרש לכך, תקבע עפ"י הרוח המנשבת מבית המלוכה. אולם נוכח חילוקי הדעות בבית המלוכה בסוגיית נהיגת נשים, ספק רב אם תופנה דרישה למועצת השורא לדון בדבר.
ארגון ההפגנה של ה- 17.6 החל כבר בפברואר שנה זו. בפייסבוק, התפרסמה באותו חודש פטיציה של נשים צעירות שקראו להתיר זכות נהיגה לנשים. הן הצהירו כי עד אז הצטרפו 1,600 נשים לפטיציה, והבהירו כי כאשר ישיגו 50,000 חתימות יעבירו את הפטיציה לשלטונות. מכסת החתימה שהוצגה כיעד לא הושגה, זאת נוכח חששות הציבור הסעודי לפעול נגד השלטונות או לצאת בגלוי נגד הגורמים השמרניים בחברה התומכים בהמשך האיסור על נהיגת נשים.
עם זאת, הדרישה להתרת נהיגת נשים, והפטיציה שפורסמה בפייסבוק תפסו תאוצה בדעת הקהל, מאז פברואר השנה. בסוף מאי דווח על מעצרה של מאנאלה אל שריף Manal al-Sharif, אם לילד בן 5 מקובהר al Khobar  שבאזור המזרחי, שנהגה ברכבה ואף העלתה לרשת את תצלומה בעת נהיגה. היא שוחררה ממעצרה לאחר כשבוע ולאחר שפוזרו רמזים כי הייתה כלי שרת בידי תומכי נהיגת נשים שהסיתו אותה לבצע את מה שביצעה, ולאחר שהבטיחה כי לא תשתתף בהפגנת ה- 17.6. באותו זמן נתפסה אישה נוהגת נוספת, במחוז קאסים Qassim הידוע בשמרנותו. שבועיים לאחר מכן נעצרו בריאד שש נשים שנהגו ברכביהן. ספק אם נשים אלה הפגינו את מחאתן בדרישה להתרת נהיגת נשים באופן תמים ואותנטי. נראה כי הן פעלו במסגרת הלובי הפנימי בסעודיה להתרת נהיגת נשים וכפרומו לקראת הכוונה לארגן הפגנה ביום שיש.
במקביל, ובמסגרת ההכנות להפגנת ה- 17.6, התרבו הדיונים בעיתונות הסעודית בעד ונגד נהיגת נשים. בין התומכים בגלוי בנהיגת נשים בלטו הנסיך וואליד בין טאלאלal-Waleed bin Talal הידוע בדעותיו המתקדמות בעניין זכויות נשים, והנסיכה ריים אל פייסל Reem al-Faysal, נכדה של המלך פייסל העוסקת בצילום. בנוסף להם, יש רמזים על נסיכים נוספים התומכים בכך, כולל בנותיו של המלך עבדאללה. תמיכה בלתי צפויה בהתרת נהיגה לנשים הובעה לפני שנה על ידי אחמד בין באז Ahmad Bin Baz, חוקר ומרצה אסלאמי ובנו של המופתי הגדול לשעבר של סעודיה the late Grand Mufti, Bin Baz. במאמר שהתפרסם בעיתונות הסביר אחמד כי מאז הפתווא שפרסם אביו ב- 1990, השתנו התנאים והיום יש להתיר נהיגת נשים, וכי זוהי סוגיה הנוגעת לזכויות נשים ואינה עניין דתי. מולם ניצבים נסיכים אחרים בבית המלוכה, ובראשם שר הפנים נאיף שהוא מספר שלוש בסדר הירושה היום, וכן אנשי דת רבים וקבוצות שמרניות בחברה, המתנגדים לכך.
סוגיית נהיגת נשים תופסת היום את הכותרות בסעודיה ובעולם הערבי בשל היותה סקסית ומכירה לציבור בסעודיה ומחוצה לה.
אולם לכולם ברור כי הנושא החשוב יותר הוא המאבק על השגת שוויון זכויות לנשים בסעודיה. במסגרת מאבק זה זכו נשים בסעודיה בעשור האחרון ותחת הנהגתו של עבדאללה (עוד בעת היותו משנה למלך פאהד שהיה חולה) למספר הישגים שהיו בבחינת צעדים קטנים אך משמעותיים. בהם: הרשות להוציא תעודות זהות עצמאיות (במקום תקנות מהעבר על-פיהן הן היו רשומות בתעודות הזהות של האב/בעל); מינוי אישה כסגנית שר במשרד החינוך; מינוי נשים לסגל הדיפלומטי הסעודי; מינוי אישה כסגנית עורך ראשי בעיתון Arab News; ומינוי נשים לתפקידים ציבוריים שונים, כמו: במועצות מנהלים או כמנהלות מחלקות בבתי חולים.
לעומת זאת, נכשלו הנשים בדרישתן לקבל זכות הצבעה ובחירה למועצות המוניציפאליות שתתקיימנה בספטמבר השנה. לא פחות חשובה מכך היא דרישת הנשים למקומות תעסוקה עבורן. הממסד הדתי בולם תעסוקת נשים במקצועות שונים מחשש לערבוב מינים gender mixing, ודורש בתוקף קיומה של הפרדה בין המינים במוסדות ההשכלה, במשרדי ממשלה, ובבתי חולים. בראשית יוני, ובמסגרת המאמצים להרחבת תמיכת הציבור בבית המלוכה ולשכך את רוחות המחאה, הורה עבדאללה למשרדי הממשלה להסדיר 70,000 מקומות עבודה לנשים.
צעדי המנע שנקט המלך עבדאללה מאז חזרתו מטיפול רפואי בחו"ל בפברואר השנה, במסגרת ההתמודדות עם האביב הערבי שהחל בתוניסיה ושטף את מצרים, בלמו במידה רבה את רוחות האופוזיציה שהחלו להתפשט בסעודיה. האופוזיציה הפנתה את מרצה למאבק הנשים והעמידה במוקד את זכות הנשים לנהיגה. ערב ההפגנה הייתה ההערכה בריאד שאם ההפגנה תצליח עשויים ארגוני האופוזיציה להמשיך במאבקם תוך שיתמקדו בנושאים ספציפיים נוספים. אם היא הייתה נכשלת תספוג האופוזיציה בסעודיה מכה קשה והיא עשויה גם להיעלם לתקופה מסוימת. מאחר וההפגנה לא נכשלה, אבל גם לא זכתה להצלחה גדולה, השאלה היא לאיזה כיוון הנשים והאופוזיציה הסעודית ייקחו עתה את ההגה בו הם מחזיקים ?
 

Print Friendly, PDF & Email
שינוי גודל גופנים
ניגודיות