לוויינים צבאיים ומל"טים מתרכזים מעל ארצות מרכז אסיה במטרה לאתר את המטוס המלזי

ארה''ב, רוסיה וסין, מרכזות ביום א' 16.3, את הלוויינים הצבאיים שלהם מעל ארצות מרכז אסיה במטרה לנסות ולאתר את המטוס המלזי בואינג 777 שנעלם על 239 הנוסעים ואנשי הצוות שלו מבלי להשאיר עקבות, עם פתיחת השבוע השני של החיפושים אחריו.
המקורות הצבאיים של תיקדבקה מדווחים, כי צבא וסוכנויות הביון האמריקניות הפסיקו את פעולתם של חלק מהמלט''ים אמריקנים המעורבים במלחמה באפגניסטן, והפנו אותם עכשיו למאמץ לאתר את המטוס או את שרידיו.
עוד מוסרים המקורות שלנו, כי מלבד המאמץ הנמשך לבדוק את הרקע של טייסי, צוות האוויר, ונוסעי המטוס, מאמץ שעדיין לא הסתיים מפני שמספר מדינות עדיין לא השיבו לשאלות  שהוצגו להן על ידי המלזים וסוכנויות הביון שונות, נקודת הכובד בחיפושים עוברת לשש נקודות עיקריות, כמה מהן עדיין לא הועלו בפומבי:
1. מה כלל המטען שהמטוס נשא אתו? במילים אחרות, האם היה משהו במטען אשר יכול להביא לאיש או מספר אנשים  לבצע פעולה של השתלטות על המטוס, הנחתתו בנקודה שוממה, פירוק המטען המבוקש והימלטות מהאזור.
אם אכן זה היה הסצנריו מסביב להיעלמות המטוס הדבר משאיר את השאלה בדבר גורלם של הנוסעים ואנשי הצוות פתוחה, כאשר איש איננו יודע באם הם עדיין בחיים או לא. אולם כיוון חקירה כזה מעלה את ההשערה, כי המטוס עדיין חונה במקום מבודד ושומם  באחת הפינות המבודדות של העולם. הסיבה העיקרית לכך: המטוס המשיך לשדר אותות שעות רבות לאחר שהקשר אתו נותק. הבעיה היא שאותות אלה אינן מראים מהו הכיוון שהמטוס טס, והיכן הוא נמצא. האותות רק מראים שהמטוס נמצא במקום כלשהו ולא התרסק.   
2. פינות רבות כאלה מצויות במדברות הענק אשר ישנם במדינות כמו קירגיסטן, קזחסטן, טורקמניסטן, טג'יקיסטן, ואוזבקיסטן. בכל אחת ממדינות אלה יש בסיסים צבאיים נטושים, כולל בסיסי תעופה צבאיים עזובים, שהצבא הרוסי-האדום השאיר מאחוריו  בעת התמוטטות האימפריה הסובייטית לפני כ-24 שנה בראשית שנות ה-90.  
זו הסיבה מדוע עתה באמצע מרס 2014 נשלחים לוויינים צבאים, מל"טים, וצוותי חיפוש ממדינות שונות, בעיקר ארה''ב, רוסיה, וסין, להגיע למקומות אלה בתיקווה למצוא  שם את המטוס שלם, או את שרידיו.
3. תא המטען הוא גם נושא לחקירה מדוקדקת, גם בגלל סיבה נוספת. קיימת אפשרות כי קבוצת האנשים שהשתלטה על המטוס, שהתה במטוס עוד לפני המראתו, לאחר שהוברחה לתוך תא המטען. במקרה כזה קיימת אפשרות, כי המדובר בקבוצה של אנשי אל קעידה, המשתייכים ליוגורים Uyghuris, המשתייכים ל'חזית לשחרור מזרח טורקמניסטן'–  the East Turkestan Liberation Organization-ETLO. 
4. אפשרות זו מחזקת את ההשערה, כי המטוס נחטף ונחת באחת מרכז אסיה. אפשרות זו מעוררת נקודות הרבה יותר מסובכות, שאחת מהן היא שייתכן כי המטוס תודלק מחדש, והחוטפים ישתמשו בו לשם ביצוע פיגוע טרור המוני דומה לפיגוע התרסקות מטוסי הנוסעים על מטרות בניו יורק ובוושינגטון ב-9/11.  
זו הסיבה העיקרית למעורבותן ההולכת וגוברת של ארצות הברית, רוסיה, וסין בחקירה.
5. אפשרות נוספת היא התקפת סייבר על המטוס. המקורות הצבאיים של תיקדבקה מציינים, כי שיטות מלחמת הסייבר הקיימות היום מאפשרות השתלטות מוחלטת על מטוס ענק כזה, שאורכו 75 מטר, ואורך מוטות כנפיו 61 מטר, והטסתו, הכוונתו, והנחתתו, כמעט ללא פגע, בנקודה שנבחרה מראש לכך.
איראן, כנראה בעזרה סינית, או רוסית, השתמשה באמצעי סייבר אלה, כאשר הנחיתה בדצמבר 2011 בשטחה את המלט הסודי האמריקני RQ-170.  צה''ל השתמש באותה  שיטה בעת שהוריד את המלט האיראני ששיגרו משמרות המהפכה האיראניים מלבנון באוקטובר 2012. צה''ל העדיף שלא לתת אז פרסום ליכולותיו אלה, ומסר כי המלט הופל על ידי מטוסי קרב.
ייתכן כי התקפת הסייבר נועדה במקור להיות ניסיונית ומוגבלת, כאשר מתכנניה ומבצעיה לא העריכו נכון את האפקטים הממשיים שלה. רוב  שיטות התקפות סייבר הקיימות בצבאות העולם אינן נותנות למשתמשים בהן ההערכה מדויקת, מה תהיינה התוצאות הסופיות באם ההתקפה תצליח. כאשר התחוור למפעילי התקפה כזו כי למעשה הם השתלטו על המטוס בצורה מוחלטת. הם היו צריכים להחליט במהירות, מה לעשות אתו, כדי שלא להשאיר עקבות מאחוריהם.
השערה זו היא גם אחת המקורות לאפשרות הקיימת כי המטוס עדיין חונה שלם באיזה נקודה שהיא בעולם.
6. מקורות ביטחון וביון אמריקנים מתרכזים ביום א' 16.3, בשני הטייסים של המטוס במציאת המפתח לפתרון התעלומה.
המקורות האמריקנים, ובעקבותיהם המלזים, מתרכזים בעיקר בטייס הראשי זהרי אחמד שאח Zaharie Ahmad Shah, בן 53. מדובר בטייס וותיק שמאחוריו 181,000 מייל של טיסות במטוסים דומים. בחיפוש שנערך בשבת בביתו  בקואלה לומפור, נמצא סימולאטור טיסה flight simulator. עתה נבדקת השאלה בשביל מה החזיק הטייס מכשיר כזה בביתו ומה היו נתיבי הטיסה אותם ניסה על מכשיר זה. גם בביתו של טייס המשנה  פאריק עבדול חמיד Fariq Abdul Hamid, בן ה-27, נערך חיפוש דומה.
המקורות ללוחמת טרור של תיקדבקה מציינים, כי הטייסים יכולים להיות גם נקודת החיבור שתעזור לגלות באם הם שיתפו פעולה עם החוטפים, או אנשי הטרור שהשתלטו על המטוס. 

Print Friendly, PDF & Email
שינוי גודל גופנים
ניגודיות