מומחי תעופה בינלאומיים: מה מסתירים הצרפתים והברזילאים בפרשת התרסקות מטוס 'איירפרנס' AF447 שהתרסק באוקיינוס האטלנטי ב-1 ביוני? מסקנות החוקרים הצרפתיים אינן מבוססות, ואינן מתקבלות על הדעת.
המקורות ללוחמת טרור של תיקדבקה: המסתורין מה התרחש במטוס 'איירבס' של חברת 'איירפרנס', והסיבות להתרסקותו, רק העמיקו ביום ה' 1 ביולי, כאשר ראש צוות החוקרים הצרפתי אלאן בוילארד Alain Bouillard, הופיע במסיבת עיתונאים ומסר, כי המטוס מסוג איירבס Airbus 330, בו היו 228 נוסעים ואנשי צוות שכולם נהרגו, לא התפרק באוויר כפי שחשבו קודם, אלא צנח מהאוויר כשהוא שלם הישר אל תוך המים. המטוס התפרק מעוצמת הפגיעה במים במהירות גדולה. בוילארד הודה כי החוקרים הצרפתים אינם יודעים כיצד אירוע כזה היה יכול להתרחש.
ראש צוות החוקרים הצרפתי, הוסיף ואמר כי לפני שהמטוס הכה במים הוא שלח 24 הודעות אוטומטיות על תקלות שונות במערכותיו, ביניהן התראה על ירידת לחץ האוויר במטוס, אולם כל אלה, טען, לא הפכו את המטוס לכלי שאינו מסוגל להמשיך לטוס.
הדבר היחיד שהתראות אלה מצביעות עליו, הוא שהטייסים היו צריכים להעביר את המטוס מטיסה אוטומטית, להפעלה ידנית.
בוילארד לא אמר זאת, אולם מדבריו היה ברור כי אין לחוקרים הצרפתים תשובה היכן היו הטייסים במטוס ומדוע הם לא עשו זאת.
החוקר הצרפתי אמר עוד, כי אף אחת מ-55 מגופות אנשי הצוות והנוסעים שנמשו מהאוקיינוס האטלנטי, לא הייתה חגורה בחגורת הצלה מתנפחת, וכי במים לא נמצאה אפילו חגורת הצלה אחת צפה. במילים אחרות, אנשי צוות המטוס והנוסעים לא קיבלו שום התראה מפני האסון המתקרב והם היו בטוחים שהטיסה ממשיכה להתנהל כסדרה עד אשר המטוס היכה במים. הוכחה נוספת לתיאוריה זו, אמר החוקר הצרפתי, היא כי אף אחד מאנשי הצוות לא שידר שום סימן של מצוקה.
זמן קצר לאחר מסיבת העיתונאים, מתחו מומחי תעופה אמריקנים ביקורת חריפה ביותר, ללא תקדים בחוגי התעופה הבינלאומית, על מסקנות החוקרים הצרפתיים, כאשר הם מעלים 4 נקודות:
1. אייך החוקרים הצרפתים יכלו להגיע למסקנה כי המטוס התרסק רק ברגע הנחיתה על המים, כאשר אף גופה אחת מאלה שנמשו מהמים לא נבדקה על ידם. כל 55 הגופות נמצאות עדיין בידי שלטונות ברזיל, שעד עכשיו מסרבים להעביר לצרפתים את תוצאות הנתיחה לאחר המוות שבוצעה בהן.
2. המומחים האמריקנים תוהים, מדוע לא ממשלת צרפת, לא החוקרים הצרפתים, ולא משפחות הנספים, דורשים מהברזילאים את תוצאות הנתיחה, ואת העברת הגופות אליהם? בעוד הצרפתים עורכים מסיבות עיתונאים,השלטונות הברזילאים, לא פרסמו או אמרו אפילו מילה אחת על ממצאיהם. מדוע?
3. לדעת המומחים המסקנה של החוקרים הצרפתיים כי המטוס התרסק כולו לתוך המים, מוקדמת ואיננה נכונה, משום שאי אפשר להגיע למסקנה כזו ממספר כה מועט של חלקי המטוס שנמצאו. מומחה תעופה אמריקני קלינט אוסטר Clint Oster, מאוניברסיטת אינדיאנה אומר, כי המסקנה היחידה אליה אפשר להגיע עד עתה מ-600 חלקי המטוס שנמצאו, היא שרוב גופו של המטוס היכה במים, אבל ייתכן מאוד שלא כולו. במילים אחרות, ייתכן מאוד שחלק מהמטוס התפרק עוד בהיותו באוויר, ולכן זו הייתה הסיבה מדוע הוא צנח למים.
4. מומחי התעופה האמריקנים אומרים, כי המסקנה שהושמעה במסיבת העיתונאים של צוות החקירה הצרפתי, על ידי פיליפ סוואן Philip Swan, כי התרסקות טיסה AF447, איננה מצביעה על כך כי צריך לקרקע את כל מטוסי הנוסעים מדגם Airbus 330, עד אשר תתברר סופית סיבת ההתרסקות, היא בלתי אחראית ומסוכנת. המומחה הצרפתי טען כי כושרן ואמינותן של מערכות של מטוס Airbus 330, נבחנו כבר במשך עשרות מיליוני השעות שמטוסים מדגם זה כבר טסו.
'החוקרים הצרפתיים לא בדקו את המקרים הרבים ביותר ('ההמוניים') של כשלים טכניים במערכות המחשוב שהתרחשו במשך עשרות מיליוני שעות טיסה אלה'. אמר מומחה אמריקני אחד. ואיך כשלים טכניים אלה קשורים לאירועים אשר הביאו להתרסקות טיסה 447, באוקיינוס האטלנטי'.
ציטוט המקור:
They have not looked into the myriad instances of computerized control system glitches that have occurred during those 'tens of millions of hours,' and how they might well be related to a series of cascading events that may have doomed Flight 447
ביום חמישי 2.7, בראיון שנתן לרשת הטלוויזיה הצרפתית פרנס France 24 האשים סגן נשיא איי קומרו אידי נאדהוים Idi Nadhoim, את צרפת, על שלא מסרה לארצו מידע על הכשלים הטכניים שהתגלו במטוס איירבס Airbus A310, שהופעל על ידי חברת התעופה הלאומית התימנית Yemenia, ואשר התרסק השבוע באוקיינוס ההודי. מכל 153 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו במטוס, נותרה רק ניצולה אחת.
'זה היה יכול להועיל מאוד', אמר סגן הנשיא, 'אם הצרפתים היו מוסרים לידינו את רשימת המטוסים שבהם לא בטוח לטוס'. ציטוט המקור: It could have been easier for us if France had communicated with us their list of Airbus planes that are not good to fly, which is not the case.
סגן נשיא איי קומרו התייחס לדבריו של שר התחבורה הצרפתי דומיניק בוסארו Dominique Bussereau אשר אמר ביום ג' 30.6, כי כבר ב-2007 הצרפתים ידעו על כשלים טכניים שהיו במטוס.
'מה האפלייה הזו בין נוסעים צרפתיים המוגנים בצרפת, ובין אנשים בעלי אזרחות צרפתית (תושבי חוץ) אשר משאירים אותם לטוס במטוסים כאלה', שאל סגן הנשיא.
ציטוט המקור: What is this discrimination between French passengers that have to be protected in France and those French people who are left to fly in these kinds of planes?
המקורות של תיקדבקה מציינים, כי כיום נמצאים בשירות חברות התעופה השונות בעולם למעלה מ-5000 מטוסים מדגמים שונים של מטוס Airbus. החברה מעסיקה ב-4 ארצות באירופה למעלה מ-57.000 עובדים. השנה נפתח מפעל להרכבת מטוסי Airbus בסין.