מטוסים רוסיים נופלים במזרח התיכון


מטוס מטען  מתוצרת רוסית מדגם  Antonov An-12 התרסק, 
בבוקר יום רביעי 4.11, עם המראתו משדה התעופה ג'ובה Juba, בדרום סודן, בדרכו למצרים. באירוע נהרגו לפחות 40 בני אדם אולם נראה, כי יש מספר ניצלים. סיבת ההתרסקות טרם הובררה. מקורות תעופה רוסיים שסירבו להזדהות אמרו, כי לא מדובר במטוס רוסי, אלא במטוס ארמני.
תיקדבקה:
מדובר במטוס טאג'יקי של חברת התעופה Tajik Asia Airways, המוטס על ידי טייסים רוסיים.
זהו המטוס השני שטייסים רוסיים מטיסים אותו המתרסק בשמי המזרח התיכון, בחמשת הימים אחרונים, מאז התרסק מטוס חברת 'מטרוג'ט' Metrojet Flight 9268, שהמריא בשת 31.10 משארם א-שייח שבמצרים לסנט.פטרבוג. כל 224 אנשי הצוות והנוסעים שהיו במטוס נהרגו.
מקורות רוסיים המקורבים לתהליך בדיקה  שלאחר המוות forensic של הגופות וחלקיהן של נוסעי המטוס הרוסי שהתרסק בשבת  במרכז חצי האי סיני אומרים, ביום ד' 4.11, כי 224 הנוסעים נהרגו כתוצאה של התפוצצות. המקורות לא ידעו לומר באם המטוס נפגע בטיל, או שההתפוצצות הייתה של מטען חומר נפץ שהוטמן במטוס. 'לכך תידרשנה בדיקות נוספות' אמרו החוקרים.
מקורות מודיעין אמריקניים אמרו, כי מצילומי לווייניים צבאים נראה בבירור 'בהבזק' flash  שבא המטוס בעת שצלל למטה לכיוון הקרקע. המקורות האלה הוסיפו, כי הלווייניים לא הבחינו בשובל  tell-tale heat trail של טיל שנורה מהקרקע, ולכן לפי הערכתם  המטוס לא הופל על ידי טיל.
התפוצצות קטסטרופאלית פתאומית יכולה לבוא מחומר נפץ שהוטמן במטוס, או מהתפוצצות פתאומית של מכלי הדלק של המטוס.  בדיקות שמומחי תעופה ודלק רוסיים ביצעו ביום ג' מצאו שלא היה כל פגם בדלק המצרי שסופק למטוס לפני המראתו משארם-א-שייח' .
רופא מצרי שבדק במקום ההתרסקות, כמחצית של גופות ההרוגים, אמר ביום ג', 'כי אחת מכל חמשת גופות עלתה באש לפני המוות'. 
הרופא המצרי הוסיף ואמר, כי האש החלה בתא הנוסעים של המטוס ומשם התפשטה אל יתר חלקיו, אולם הוא איננו יכול להיות בטוח בכך.
מומחים מצריים אחרים שבדקו את הגופות אמרו, כי המספר הגדול מאוד של חלקי גופות מעיד על התפוצצות חזקה מאוד שהתרחשה על סיפון המטוס לפני שהוא פגע בקרקע. The large number of separate body fragments could indicate that a strong explosion occurred onboard before the aircraft hit the ground.  חלקי גופות של נוסעים נמצאו במרחק של 8 עד 10 ק''מ זו מזו, ומנקודת ההתרסקות.
חוגים רוסיים וצרפתיים אחרים, המקורבים לחקירה בה נבדקות שתי הקופסאות השחורות של המטוס, אמרו ביום ד', 'כי לפי התשדורות המופיעות בקופסאות 'הכול התרחש במהירות כזו, עד שלטייסים או לאנשי הצוות לא היה סיכוי לשדר אותות מצוקה או להגיד כמה מילים'.
במשך יום ג' ויום ד' בבוקר 4.11, הלכו והתרחבו חילוקי הדעות בין מוסקבה וקהיר  לגבי הסיבות להתרסקות המטוס. מקורות רוסיים אמרו, כי ככל שהזמן חולף והחקירה מתקדמת, הם יותר ויותר בטוחים לכך כי המטוס התבקע לשניים כתוצאה מהתפוצצות עזה.
מקורות מצריים, המנסים כל הזמן לבטל את הרושם והאמיתות של הודעת לקיחת האחריות  שפרסם  בשבת 31.10, ארגון ISIS בסיני אומרים, כי הרוסים נחפזים מאוד בהסקת מסקנות לפני שהחקירה הסתיימה.
המקורות ללוחמת טרור של תיקדבקה מציינים, כי ביום ד' הגיע ללונדון נשיא מצרים פאתח אל-סיסי כדי להיפגש עם ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון. בראיונות שאל-סיסי נתן לכלי התקשורת הבריטיים לפי הביקור אמר, כי הוא ידרוש מקמרון 'שישלים את המלאכה בה התחיל בלוב כדי שזו לא תהפוך למדינה איסלמית קיצונית, will demand that David Cameron completes his "mission" in Libya to prevent the country being dominated by Islamists. אל-סיסי מתכוון למעורבות הצבאית הבריטית בהפלתו ב-2011 של שליט לוב מועמר קדאפי.
הבעיה שבפניה אל-סיסי עומד היא, כי לוב הפכה להיות בשנתיים האחרונות, למקור העיקרי של הברחת נשק ולוחמים, עבור ארגון אל קעידה במצרים ובחצי האי סיני.
למרות שאיש איננו מדבר על זה במוסקבה ובקהיר, מדווחים המקורות של תיקדבקה, כי הולך ומתחזק הכיוון בחקירה, כי הטיל או חומר הנפץ  שהפילו את המטוס הרוסי בשארם-א-שייח'-באו מלוב.  
   

Print Friendly, PDF & Email
שינוי גודל גופנים
ניגודיות