ממצאים קדמוניים ייחודיים הכוללים פיסות מגילות קלף מספר זכריה ומטבעות מימי מרד בר ככובא נחשפו בחפירות של מערות במצוקי מדבר יהודה

אלֶּה הַדְּבָרִ֖ים אֲשֶׁ֣ר תַּֽעֲשׂ֑וּ דַּבְּר֤וּ אֱמֶת֙ אִ֣ישׁ אֶת־רֵעֵ֔הוּ אֱמֶת֙ וּמִשְׁפַּ֣ט שָׁל֔וֹם שִׁפְט֖וּ בְּשַׁעֲרֵיכֶֽם׃ וְאִ֣ישׁ אֶת־רָעַ֣ת רֵעֵ֗הוּ אַֽל־תַּחְשְׁבוּ֙ בִּלְבַבְכֶ֔ם וּשְׁבֻ֥עַת שֶׁ֖קֶר אַֽל־תֶּאֱהָ֑בוּ כִּ֧י אֶת־כָּל־אֵ֛לֶּה אֲשֶׁ֥ר שָׂנֵ֖אתִי נְאֻם־יְהוָֽה". פסוקים אלו, מספר זכריה פרק ח', טז–יז, התגלו על עשרות פיסות מגילת קלף כתובות – בנות כ-2,000 שנה שהתגלו במבצע ארכיאולוגי-לאומי מורכב, שמנהלת רשות העתיקות במצוקי מדבר יהודה מאז אוקטובר 2017 במטרה למגר את תופעת שוד העתיקות.
הגילוי ההיסטורי מגיע כ-60 שנה מאז התגלו בפעם האחרונה קטעי מגילה מקראית בחפירה ארכאולוגית. בנוסף לקטעי המגילה, הניב המבצע עוד ממצאים מטמון מטבעות נדיר נושא סמלים יהודיים מימי בר-כוכבא, שלד בן 6,000 שנה, ככל הנראה שלד של ילדה שנקבר כשהוא עטוף בבד ועבר מומיפיקציה=חניטה, וסל ענק בן 10,500 שנה כנראה הקדום ביותר בעולם. המיזם הלאומי לסקירת מערות מדבר יהודה ולחפירה בהן, מתנהל במערות ונקיקי המדבר ביוזמת רשות העתיקות, בשיתוף עם קצין מטה ארכאולוגיה יהודה ושומרון במנהל האזרחי, ובמימון משרד ירושלים ומורשת.

הקטעים שהתגלו, הנושאים פסוקים מספרי הנביאים זכריה ונחום כתובים ביוונית, נחשפו בחפירה ארכאולוגית בשמורת מדבר יהודה, ב"מערת האימה" בנחל חבר, התלויה בין שמים וארץ. המערה שוכנת כ-80 מטרים מתחת לראש המצוק, בין תהומות. ממצאים נוספים אשר הותירו אחריהם המורדים היהודים שנמלטו למערות בסוף מרד בר כוכבא, היו מטמון מטבעות נדיר מאותה תקופה נושא סמלים יהודיים כגון נבל ועץ תמר, ראשי חיצים וחניתות, אריגים, סנדלים ואפילו מסרקי כינים
קטעי מגילת תרי עשר היוונית שנחשפו במבצע, נכתבו על ידי שני סופרים שונים. בשימור ומחקר שערכו טניה ביטלר ד"ר אורן איבלמן, וביאטריס ריאסטרה מיחידת מגילות מדבר יהודה ברשות העתיקות, שוחזרו 11 שורות כתב, המשמרות חלקית את התרגום היווני לפסוקים טז–יז שבספר זכריה פרק ח'. כמו כן, בקטע אחר, זוהו הפסוקים מספר נחום א': ה–ו': הָרִים רָעֲשׁוּ מִמֶּנּוּ, וְהַגְּבָעוֹת הִתְמֹגָגוּ; וַתִּשָּׂא הָאָרֶץ מִפָּנָיו, וְתֵבֵל וְכָל-יוֹשְׁבֵי בָהּ; לִפְנֵי זַעְמוֹ מִי יַעֲמוֹד וּמִי יָקוּם בַּחֲרוֹן אַפּוֹ חֲמָתוֹ נִתְּכָה כָאֵשׁ וְהַצֻּרִים נִתְּצוּ מִמֶּנּוּ. השוואה של הטקסט שהשתמר בקטעים החדשים שהתגלו, לטקסט המוכר, מגלה לא מעט הבדלים, חלקם מפתיעים מאוד. ברשות העתיקות אומרים כי הבדלים אלה מעידים על תהליך ההתגבשות של הטקסט המקראי עד סוף מרד בר כוכבא, ועוזרים להבין את השתלשלות המסירה של כתבי היד העתיקים, עד לנוסח המוכר כיום. פרט נוסף הוא, כי למרות שהמגילה נכתבה ביוונית, שהייתה השפה השלטת במזרח האימפריה הרומית בדומה לשפה האנגלית של היום, השם המפורש נכתב בכתב העברי הקדום, שהיה נהוג בימי בית המקדש הראשון. בחלק הפנימי של מערת האימה ובסמוך לדופן שלה, נחשפה תגלית מדהימה נוספת: שלד של ילד או ילדה מלפני 6,000 שנה, עטוף בד, אשר עבר תהליך מומיפיקציה-חניטה. תחת שתי אבנים שטוחות, נחשפה גומחה חפורה ובה שלד, וככל הנראה מדובר בילדה. הילדה הונחה בתנוחת עובר והיא כוסתה בבד שעטף את ראשה ואת פלג גופה העליון כמו שמיכה קטנה, כשכפות רגליה מבצבצות החוצה.

תגלית נוספת יחידה בעולם הידועה עד כה היא: סל ענק שלם עם מכסה שנשמר באופן חריג הודות לטמפרטורות הגבוהות והיובש הקיצוני השוררים באזור. הסל מתוארך לתקופה הניאוליתית הקדם-קרמית – לפני כ- 10,500 שנה. ככל הידוע מדובר בסל הקדום ביותר בעולם שנמצא כשהוא שלם לגמרי, ועל כן חשיבותו עצומה. נפחו של הסל, שנראה כי שימש לאחסון, 100-90 ליטר. הסל מספק מידע חדש ומעניין על שיטות האחסון של המוצרים 1,000 שנה לפני המצאת הקרמיקה. הוא קלוע מחומר צמחי, בשיטה שאינה שכיחה בתעשיית הקליעה. הוא נמצא ריק, ורק מחקר עתידי של מעט האדמה שנשארה בתוכו יוכל לסייע לגלות למה שימש ומה הוטמן בו.


Print Friendly, PDF & Email
שינוי גודל גופנים
ניגודיות