מסוק היסעור שהתרסק השתתף בתרגיל אמריקני-ישראלי לתקיפת מטרות צבאיות הנמצאות בעומק בטן הרים, כמו מתקני הגרעין האיראניים
המקורות הצבאיים של תיקדבקה: מסוקי היסעור CH-53 של חיל האוויר, שאחד מהם התרסק ביום שני 26.7, בהרי הקרפטים במרכז רומניה, כאשר כל 7 אנשי הצוות שהיו עליו, 6 ישראלים, וקצין רומני אחד נהרגו, התאמנו בתקיפת מטרות תת-קרקעיות בהרים גבוהים, בדומה למטרות אותן חילות האוויר של ארצות הברית וישראל מתאמנות לתקוף באיראן.
האיראנים, לאחר שנכשלו ב-3 האחרונות לבנות מסביב למערך המתקנים הגרעיניים שלהם מערכת הגנה אנטי אווירית מתקדמת, בעיקר בגלל סירובם של הרוסים לספק להם טילי יירוט מדגם S-300, מתרכזים בשנתיים האחרונות, בהעברת ופיזור המתקנים הגרעיניים שלהם בתוך מנהרות עמוקות שנחפרו מתחת לפסגות הרים שגובהם למעלה מ-2000 מטר, זאת כדי להקשות על פגיעה של טילים או מטוסים בהם.
התשובה שחיילות האוויר של ארצות הברית וישראל מצאו לצעד האיראני הזה, הוא תקיפה של מטוסים או מסוקים המסוגלים לטוס בטיסה נמוכה, כדי שלא להתגלות למכ"ם האיראני, בין נקיקי ההרים וקרוב לפסגותיהם, וכך להופיע בהפתעה מול פתחי המנהרות ולתקוף אותן.
גובהם של ההרים הקרפטים שם נערך התרגיל, דומה לגובה ההרים האיראניים שם נמצאים המתקנים, בין 2200 ל-2500 מטר.
המקורות הצבאיים שלנו מציינים כי בתקיפה כזו משתמשים בטילים מיוחדים המסוגלים להיכנס/להשתחל לפתח המנהרה, לטוס לאורכה גם אם המנהרה מפותלת, ורק לאחר שראש הטיל מזהה את המטרה, הוא מתפוצץ לידה.
אימון כזה דורש דיוק מרבי בהפעלת המסוק, משום שעל הטייסים לעבור תוך שניות ממצב של טיסה בגובה נמוך, לטיסה בגבהים שצריכה להביא אותם בדיוק מול פתח המטרה, מבלי שהם יתקלו בצלע ההר המתרוממת כקיר מולם.
זו הסיבה מדוע בחיל האוויר מדברים יותר ויותר בימים האחרונים כי התרסקות המסוק נגרמה כתוצאה של טעות אנוש.
המסוק נכנס לתוך גוש עננים כבד שהיה תלוי מעל הפסגה-המטרה אותה המסוקים היו צריכים לתקוף בתרגיל. גם הטייסים הישראלים וגם האמריקנים הודרכו כי במקרה של מציאת עננים מול המטרה, אסור להיכנס לתוכם, אלא צריך לעקוף אותם, מאחר ואסור שהטייסים או הנווטים יאבדו את קשר העין עם ההר אותו הם תוקפים. ואכן המסוק שנכנס לגוש העננים התרסק לאחר שנתקל בצלע ההר התלולה שהופיע לפתע מולו, ואילו המסוק השני שטס אתו ונמנע מלהיכנס לגוש העננים המשיך בטיסה ללא תקלה.
המקורות הצבאיים שלנו מציינים, כי תאונת המסוק חשפה גם כי חיל האוויר הישראלי לא רק מתאמן בהטסת מטוסי קרב-הפצצה לטווחים ארוכים, כמו יוון ובולגריה, אלא הוא מתאמן גם בהטסת מסוקים כבדים, כמו היסעור, לטווחים כאלה, כמו רומניה. המרחק האוויר מישראל לרומניה, זהה כמעט למרחק האווירי בין ישראל לאיראן, כ-1600 ק"מ. טיסה ארוכת טווח כזו במסוק דורשת את תדלוקו של כלי הטייס באוויר, או על פני הקרקע.
העובדה כי הבסיסים האוויריים האמריקנים ברומניה ובולגריה משתתפים בתרגילים האמריקניים-ישראלים לקראת מלחמה עם איראן, ומלחמה אזורית מזרח תיכונית איננה חדשה. התרגיל הנוכחי בו התרסק מסוק היסעור, שמים כחולים 2010 Blue Sky, הוא למעשה המשך של תרגיל אמריקני-ישראל קודם שנקרא Juniper Stallion 2010, שנערך מול חופי ישראל מ-' 6.6 ועד 10.6.
בתרגיל ביוני, השתתף כוח התקיפה האמריקני 'טרומן' USS Harry S. Truman Carrier Strike Group כאשר במשך 5 ימים ממריאים מספר פעמים ביום ובלילה מעל סיפוניה של נושאת המטוסים האמריקנית 60 מטוסי הקרב-הפצצה F/A-18E/F Super Hornets, כדי להפציץ מטרות במטווח המרכזי של חיל האוויר הישראלי בנגב נבטים. טייסות של מטוסי קרב אמריקנים מדגם F-16 שהמריאו מבסיסים בגרמניה ורומניה, נחתו בבסיסי אוויר ישראליים. תודלקו והמריאו משם ביחד עם טייסות קרב-הפצצה של חיל האוויר הישראלי לבצע הפצצות דמה בטווחים ארוכים, מעל הים האדום, והים התיכון, כשהם מתרגלים בדרכם גם קרבות אוויר-אוויר.
המקורות הצבאיים של תיקדבקה מציינים כי הבסיס האווירי האמריקני ברומניה הוא Mikhail Kogalniceanu Air Base, הממוקם מול הים השחור ליד העיר קונסטנטה Constanta. בבולגריה עומד לרשות האמריקנים Bezmer Air Base, הממוקם כ-50 ק"מ בלבד מהחלק הדרומי של הים השחור. שני הבסיסים האלה ממוקמים כך שהם מאפשרים גם פעולה מהירה של חיל האוויר האמריקני בים ובמזרח התיכון.