מצוד עולמי לפתור את חידת היעלמות המטוס המלזי

מי היו שני הנוסעים המסתוריים, שקנו בקואלה לומפור, בירת מאלזיה, שני כרטיסים בזה אחר זה, כאשר מספריהם עוקבים, מספר 7842280116099, וכרטיס מס' 7842280116100 , כאשר הם מציגים את עצמם ואת דרכוניהם של  האיטלקי לואיג'י מאראלדי ,והאוסטרי קירסטיין קוזאל Luigi Maraldi and Christian Kozel. שני הכרטיסים שאנשים אלה רכשו, אפשרו להם לטוס ב-8  למרס, מבירת מלזיה, לבייג'ין, ומשם לעלות בשעה 11:55 בבוקר, לטיסה של חברת התעופה ההולנדית KLM לאמסטרדם.
שני האנשים המסתוריים האלה אף פעם לא הגיע לבייג'ין, והם נעלמו-נהרגו ביחד עם עוד 237 נוסעים ואנשי צוות שהיו על סיפון המטוס.
פקידי חברת התעופה המלזית Malaysian Airliner אמרו, כי נוסעים כאלה אינם צריכים להיות מצוידים בוויזת כניסה לסין, מאחר והם נשארים במעבר transit בשדה התעופה של בייג'ין, ואינם יוצאים ממנו, לכן הם לא דרשו משני האנשים האלה וויזות כנסיה לסין.  
המקורות ללוחמת טרור של תיקדבקה מציינים, כי כל אלה הם נקודות חשובות בחקירה מה עלה בגורלו של המטוס, אבל נקודות אלה אינם עונות על שתי שאלות עיקריות:
1. מדוע פקידי חברת התעופה המלזית, לא בדקו, בדיקה שגרתית הנערכת היום כמעט בכל שדות התעופה הבינלאומיים העיקריים, באם הדרכונים האלה מצויים, או אינם מצויים, ברשימת הדרכונים הגנובים-אבודים הנמצאת בידי האינטרפול. או לחילופין הייתה להם אפשרות לבדוק את הדרכון של  לואיג'י מאראלדי, מול רשימת הדרכונים הגנובים האיטלקית, ואת הדרכון של  קירסטיין קוזאל, מול הרשימה האוסטרית של דרכונים כאלה. מדוע בדיקות כאלה לא בוצעו?
2. שאלת המפתח הנוספת היא, האם שני הנוסעים האלה שעלו על המטוס, הצליחו לשתול בדרכונים אלה את תמונותיהם, שהיו בוודאי שונות מהתמונות של בעלי הדרכון המקוריים.
אם כן כיצד לא הרגיש איש בקואלה לומפור, כי המדובר ברכונים מזויפים.
אם נעשתה פעולת השתלה של תמונות, נראה כי פשוט הייתה רשלנות  בכל שרשרת הביטחון הבסיסית, החל מסוכנות הנסיעות שמכרה את הכרטיסים, ועד לפקידי חברת התעופה המלזית, ואנשי הביטחון בנמל התעופה של קואלה לומפור.   
האינטרפול פרסם ביום א' 9.3, הודעה חריפה ביותר לפיה, 'שום מדינה לא בדקה את מאגר המידע על הדרכונים הגנובים בהם השתמשו לשם עלייה על המטוס, שנעלם בשבת ועל סיפונו 239 נוסעים'. No country checked its database for information about stolen passports that were used to board the Malaysia Airlines 777 flight that disappeared with 239 people on board.
ההודעה של האינטרפול ממשיכה ואומרת, כי פרטים ומידע על הגניבות של הדרכון האוסטרי ב-2012, ועל הגניבה של הדרכון האיטלקי ב-2013, הוכנסו למאגר המידע הבינלאומי מיד לאחר שדווח על גניבתם בתאילנד. Information about the thefts of an Austrian passport in 2012 and an Italian passport last year was entered into its database after they were stolen in Thailand. האינטרפול גם מדגיש, כי הוא מנסה לקבוע עתה את זהותם האמיתית של שני הנוסעים האלה שעלו על המטוס.
מקורות ביטחון בקואלה לומפור, אמרו ביום א', כי גם סוכנות הביטחון האמריקנית ה-FBI, אשר מעורבת בחקירת היעלמותו של המטוס, בודקת את הזהות של כל הנוסעים שהיו על מטוס, מול הרשימות של אנשי טרור הנמצאים בידיה.
במילים אחרות, נערך עתה מאמץ ומצוד עולמי לנסות ולקבוע את זהותם של הנוסעים שעלו למטוס, כאשר עיקר המאמץ הוא לבדוק כל פרט אפשרי עליהם, כולל תמונות ממצלמות הביטחון בבתי מלון שם שהו נוסעי המטוס לפני הגיעם לשדה התעופה בקאולה לומפור, ובנמל התעופה עצמו.  גם עדויות של פקידים במלון בו שהו, ונהגי מוניות שהסיעו אותם ברחבי העיר, או לנמל התעופה יכולות לתת בידי החוקרים קצה חוט.
מקורות ביטחון אמריקנים שסירבו להזדהות אמרו, כי סוכנויות המודיעין האמריקנית בדקו את המערכת האמריקנית למעקב אחר התפוצצויות ברחבי העולם, וכי הם לא מצאו שום סימן להתפוצצות המטוס בשעה ובאזור, בו נעלם פתאום בשבת.
ביום א', 36 שעות לאחר שהמטוס נעלם, הודיע הצי הוייטנאמי כי הוא איתר שברים על המים ליד האי טאו צ'או ho Chu Island, הנמצא במפרץ תאילנד. ביום שני 10.3 לפנות בוקר התברר, כי המדובר בהודעת שווא.
 צריך וכדאי לשים לב, כי כל תיאוריה שמועלית, מיד נסתרת. התיאוריה האחרונה שהעלה גנרל טאן סרי דאטוק סרי, General Tan Sri Datuk Sri, מפקד חיל האוויר המלזי, כי המכ''ם הצבאי מראה על אפשרות כי המטוס ניסה להסתובב ולחזור על עקבותיו, נסתרה מיד על ידי מומחי תעופה.
אלה אומרים, כי גם אם צוות הטייסים הייה משותק מסיבה כל שהיא, המטוס עצמו הייה שולח אוטומטית סימן כי הוא סוטה מנתיבו ומסתובב. שום סימן כזה לא התקבל.
חוסר מידע מודיעני מי האנשים העומדים מאחורי פעולת טרור, ומה בדיוק התרחש בהן, אינם דברים שכיחים במערכות המודיעיניות והביטחוניות העוסקות בטרור.
לפני חמש שנים התרסק באוקיינוס האטלנטי מטוס 'איירבס' Airbus A330, של חברת 'אייר פרנס'. על המטוס שהיה בדרכו מריו דה ז'נרו לפריס, היו 228 נוסעים ואנשי צוות-כולם ניספו. צרפת השקיעה מאמצים וכספים רבים למצוא את שרידי המטוס, ולבסוף כאשר שברי המטוס נמצאו והועלו מקרקעית הים, נקבע כי תקלה טכנית היא שהביאה להתרסקותו והיעלמותו הפתאומית.  אולם ישנם מומחי טרור שאינם מקבלים עד היום גרסה רשמית זו.
לפני שנתיים ביולי 2012, הותקף אוטובוס תיירים ישראליים בעיירת הנופש בורגאס בבולגריה. חמישה ישראליים ובולגרי אחד נהרגו. עד היום למרות מאמצים כבירים של שירותי המודיעין הישראליים והבולגריים, וה-FBI  האמריקני,  לא נמצא מי היה המחבל המתאבד, ומי הייתה קבוצת הסייענים ששלחה אותו לבצע את הפיגוע.      
   

 

Print Friendly, PDF & Email
שינוי גודל גופנים
ניגודיות