קארי מציע לבנות נמל תעופה בינלאומי פלסטיני ליד יריחו, נסיגה ישראלית מאזור קליה, והעברת צפון ים המלח לפלסטינים

שר החוץ האמריקני ג'ון קארי המשיך לדון ביום ב' 27.5 בירדן, עם שרת המשפטים ציפי ליבני, ועו''ד יצחק מולכו, בחבילת ההצעות שהוא הניח לפני ראש הממשלה בנימין נתניהו, ויו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, בניסיון לחדש את המו''מ הישיר בין שני הצדדים.
ארה''ב, ישראל והפלסטינים, הטילו איפול כבד על ההצעות האמריקניות בהן הן דנים. המקורות של תיקדבקה שחושפים אותן כאן לראשונה בלעדית מדווחים, כי מדובר בשורה של וויתורים ישראליים, רק תמורת הסכמתו של אבו מאזן לבוא לשולחן הדיונים.
במרכז חבילת ההצעות שגיבש שר החוץ האמריקני ג'ון קארי, עומדת התוכנית להקים ליד יריחו נמל תעופה בינלאומי פלסטיני, שיבטל את התלות הפלסטינית בנמל התעופה הישראלי בן גוריון בלוד.

לפי התוכנית, תוקם בצד הקמת נמל התעופה חברת תעופה פלסטינית לאומית, אשר מטוסיה יקיימו קשר ישיר בין המדינה הפלסטינית העומדת לקום לצד ישראל, ובין ארה''ב ואירופה. המטוסים הפלסטינים יעברו בדרכם מיריחו ליעדיהם דרך המרחב האווירי של ישראל, ויצטרכו לתאם את טיסותיהם עם מגדלי הפיקוח הישראליים.
סידורי הביטחון בנמל התעופה הפלסטיני שיוקם יהיו בידי הרשות הפלסטינית, אולם ברקע מאחורי הקלעים, באמצעות מערכת מחשבים למצלמות מעקב, ואנשי ביטחון ישראליים סמויים שיהיו בשטח, תקיים ישראל פיקוח על תנועת הנוסעים הפלסטינית הנכנס ויוצאת, ועל מטעני האוויר שיגיעו במטוסים השונים. סידורי ביטחון כאלה היו נהוגים במעבר רפיח בין רצועת עזה ומצרים, בשנת 2006, שם הוצבו אנשי ביטחון אירופאים, אולם הם אף פעם לא פעלו במלואם ולבסוף התמוטטו.
לפי התוכנית של ג'ון קארי, כל אזור יריחו יהפוך למרכז כלכלי בו יונחו היסודות הראשונים למדינה הפלסטינית העצמית. נוסף לנמל התעופה הבינלאומי מציע קארי לאפשר לרשות הפלסטינית לבנות מפעל אשלג בחוף קליה בצפון ים המלח. לשם כך דורש שר החוץ האמריקני מישראל, לסגת מאזור זה, בו נמצא קיבוץ קליה, ולהעבירו לידי הרשות הפלסטינית. לא ברור באם ישראל תצטרך לפנות את קליה, או שהקיבוץ יישאר על מקומו.
לפי התוכנית האמריקנית נסיגה ישראלית מאזור צפון ים המלח, תהייה הנסיגה הישראלית הראשונה במסגרת נסיגות ישראליות נוספות, או/ו שינויים בסמכויות השלטוניות של הפלסטינים באזורי יהודה ושומרון, שיבואו ככל שהמו''מ המשולש בין ארצות הברית, ישראל והפלסטינים יתקדם.

כל התוכנית האלה של שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, הם במסגרת תכניתו לשיקום הכלכלה הפלסטינית, שלדבריו תגדיל את התוצר המקומי גולמי בשטחי הרשות בחמישים אחוז ותוריד את האבטלה הפלסטינית בשני שלישים, מ-21 אחוז ל-8 בלבד תוך שלוש שנים.
בדיוני הפורום הכלכלי העולמי בירדן ביום א' 26.5, קרי ציין כי שליח הקוורטט למזרח התיכון, טוני בלייר, עומד בראש התכנית ופועל לגיוס ארבעה מיליארד דולרים שיושקעו בגדה המערבית וברצועת עזה. 'זוהי התכנית הגדולה ביותר, הנועזת ביותר והשאפתנית ביותר שהוצעה לכלכלה הפלסטינית מאז אוסלו, לפני 20 שנים', אמר קרי למשתתפים בדיוני הפורום הכלכלי בירדן.
ראש הממשלה בנימין נתניהו איננו מוסר לאיש באם הוא מוכן לוויתורים מרחיקי לכת כאלה לפלסטינים רק תמורת הסכמתו של אבו מאזן לבוא לשולחן הדיונים, ואם זה המחיר שישראל תצטרך לשלם בהתחלת המו''מ, איזה מחירים היא תצטרך לשלם בשלבים מתקדמים יותר של המו''מ. נתניהו גם לא דיווח על הצעות לשרי הממשלה.
בפומבי יו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, דחה הצעות אלה מבלי לפרט אותן, באומרו כי הוא איננו מעוניין בתוכניות כלכליות, כפי שקארי מציע, אלא רק בתוכנית מדיניות. אולם בשיחות החשאיות שהוא מנהל עם שר החוץ האמריקני ג'ון קארי, ממשיך אבו מאזן בדיוניים עליהן.
 

Print Friendly, PDF & Email