רוסיה תמכור לאיראן 250 מטוסי קרב-הפצצה מדגם סוחויי SU-30MKM, המשתווים ביכולות הביצועיות שלהם ל-F-15E.
בלעדי ומיוחד למקורות הצבאיים של תיקדבקה: איראן והחברה הרוסית לייצוא צבאי 'רוזובורנאקספורט' Rosoboronexport, עומדים לחתום על עיסקת ענק, לפי רוסיה תספק לחיל האוויר האיראני 250 מטוסי קרב-הפצצה מדגם סוחויי SU-30MKM ו-20 מטוסי תידלוק מדגם 'איליושין' IL-78 MKI fuel-tankers. לסוחיי טווח טיסה של 3000 ק"מ, והוא מותאם במיוחד גם לפעולות תקיפה נגד מטרות מרוחקות, ימיות, וגם נגד מטרות קרקע בגבהים נמוכים, תכונות ההופכות את המטוס ליעיל ביותר בזירות המפרץ הפרסי והמזרח התיכון. העובדה כי במסגרת בניית חיל האוויר שלהם מחדש, האיראניים מקימים גם צי של מטוסי תדלוק ארוכי טווח, מראה כי בכוונתם להקנות למטוסים החדשים אפשרות לפעול בזירות מרוחקות כמו, ישראל, סוריה, ולבנון. למטוס יכולת לבצע משימות קרביות במשך 4.5 שעות בטווח של 3000 ק"מ, אולם תדלוקו באוויר, מקנה לו יכולות טיסה במשך 10 שעות שעות, למרחק של 8,000 ק"מ בגבהים שבין 11 ל-13 ק"מ. מטוס הסווחיי הרוסי דומה בתכונותיו ובביצועיו למטוס הקרב-הפצצה האמריקני F-15E, ואספקת כמות גדולה כל כך של מטוסים מתקדמים כאלה לאיראנים, תהפוך את חיל האוויר שלהם, לאחד משני חיילות האוויר הגדולים והחזקים במזרח התיכון, בצד חיל האוויר הישראלי.
המקורות הצבאיים שלנו מוסרים כי איראן מתנה את חתימתה על הסכם בכך, כי הרוסים יתחייבו לספק את המטוסים הראשונים עד סוף השנה.
כן מוסרים המקורות שלנו כי טייסים איראנים כבר מתאמנים ברוסיה בהטסת המטוסים החדשים, דבר שיאפשר לאיראנים להכניס את המטוסים הראשונים שיקבלו מהרוסים לשימוש מבצעי כבר בתחילת 2008, בחודשים פברואר או מרס.
כאשר העיסקה תחתם זו תהייה עיסקת הנשק הרוסית הגדולה ביותר שבוצעה במזרח התיכון ב-30 השנה האחרונות.
המקורות הצבאיים שלנו מוסרים כי האיראנים עמדו על כך כי הרוסים יימסרו להם את אותה גירסה של המטוס אותם הם מוכרים בשנים האחרונות לחיל האוויר ההודי. במקביל הפעילו האיראנים לחץ על ההודים למכור להם את האוויוניקה ומערכות אלקטרוניות ישראליות המותקנות במטוסי הסווחי שלהם, אולם ההודים סרבו.
בחודש יוני החלו הרוסים לספק מטוסי קרב-הפצצה אלה למאלזיה. גם המאלזים ניסו לקבל את המטוס החדש עם המערכות הישראליות, אולם נכשלו בכך. בגלל זה זכה הדגם החדש של ה- SU-30MKM, לכינוי 'הגירסה המוסלמית של הסוחויי'.
מטוס ה- SU-30MKM הוא מטוס דו-מושבי המוטס על ידי שני טייסים. הטייס הקידמי מטיס את המטוס ועליו מוטלת המשימה לנהל קרבות האוויר. הטייס השני 'האחורי', הוא אחראי על סריקת הזירה בה פועל המטוס באמצעות מערכות המכשור האלקטרוני המתקדמות העומדות לרשותו, כדי להתריע על סכנות של מטוסי או טילי אויב. טייס זה גם מפעיל את מערכת החימוש המדוייקת של המטוס נגד מטרות ארוכות טווח. הטייס השני גם מקבל עליו את תפקידי הפיקוד, במידה שהמטוס טס במסגרת של טייסת.
המקורות הצבאיים של תיקדבקה מוסרים כי חלקים רבים ממערכות המטוס הרוסי הן מערכות צרפתיות, המיוצרות על ידי חברת Thales, וכי הרוסים זקוקים להסכמה של פריס לפני שהם חותמים על ההסכם לאספקת המטוסים לאיראן.
ישראל עדיין לא פנתה לפריס בדרישה למנוע את מכירת הציוד הצרפתי הזה לאיראנים. אולם המקורות שלנו מציינים כי ספק אם נשיא צרפת ניקולא סרקוזי, הנמצא בשיאה של תנופה מדינית צרפתית בעולם הערבי-מוסלמי, ייענה לפנייה כזו. מה שצריך כדי למנוע עיסקה מסוכנת זו לישראל היא לא פנייה של ירושלים לפריס, אלא פנייה של וושינגטון לפריס.